Jag har svÄrt att vara tolerant

Hur svÄrt det Àn mÄ vara Àr tolerans en förutsÀttning för ett pluralistiskt och civiliserat samhÀlle.

Tolerans Àr ett förkroppsligande av hur vi inte fÄr lÄta perfektion bli det godas fiende.

Tolerans Àr ett förkroppsligande av hur vi inte fÄr lÄta perfektion bli det godas fiende.

Foto: Manish Swarup

Ledarkrönika2022-07-25 06:00
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Tolerans verkar i svenskan ha blivit ett positivt laddat men ganska innehĂ„llslöst begrepp. Vi ser oss som toleranta, och beskrivs som det av statsvetare som egentligen mĂ€tt förekomsten av negativa attityder mot diverse relativt ytliga olikheter. 

Men tolerans bör i den bredare kontexten förstĂ„s som ett förhĂ„llningssĂ€tt. En insikt om att det goda livet kan utformas pĂ„ olika sĂ€tt, och att försöken att pĂ„dyvla mĂ€nniskor ett visst levnadssĂ€tt kommer med höga kostnader. 

Det kan Àven förstÄs som en kunskapsteoretisk tumregel. Vi vet att vÀrlden Àr komplex, och sammanfattningen av vad som sker runtomkring oss kan lÀgga tonvikt pÄ olika saker och uttryckas pÄ olika sÀtt. Det betyder samtidigt inte att de inte kan vara olika bra. Den ena kan vara mer anvÀndbar eller bÀttre överensstÀmmande med verkligheten Àn den andra, men toleransen kan uppmuntra till en vÀlbehövlig ödmjukhet inför vad vi tror oss veta. Innan vi bedömer behöver vi förstÄ. Det Àr viktigt i alla möten, inte minst över kulturella och religiösa grÀnser.

Förhoppningarna om ett land, en kultur har aldrig besannats. Trots mÄlmedvetna och grymma nationalistiska rörelser har det inte ens kunnat frambringas med vÄld. I stÀllet Àr sÄ gott som alla vÀrldens lÀnder mÄngkulturella i nÄgon bemÀrkelse, oavsett om minoritetskulturerna funnits dÀr i Ärtusenden eller Àr nyligen framvuxna. MajoritetssamhÀllets sammanhÄllning behöver samtidigt inte vara ett hot. Det kan till och med vara en förutsÀttning i det lÄnga loppet.

Den motsÀttningen luftas dock av sÄvÀl Ardalan Shekarabi (S) i diskussionen om konfessionella friskolor som kulturkrigare pÄ högerflanken. Idén, att vissa minoriteters praktiserande av den egna kulturen eller religionen utanför den rÄdande normen skulle innebÀra ett hot mot majoritetssamhÀllets sammanhÄllning, Àr helt enkelt falsk. Det har samtidigt alltid varit en tacksam mÄltavla för den som i stort eller smÄtt föresprÄkar konformitet.

I debatten klumpas nÀmligen ofta olika delar av kulturen ihop. För att ett pluralistiskt samhÀlle ska kunna fungera behövs det moraliska konventioner som förenar de olika grupperna. GrundlÀggande normer om hur vi förhÄller oss mot varandra; hur gemensamma problem bemöts, hur konflikter förebyggs och hanteras. Det Àr sannolikt grunden för alla former av integration, men i uppritande av dessa regler Àr toleransen ett viktigt verktyg. Den som söker total anpassning kommer alltid behöva acceptera höga mÀnskliga kostnader, i jakten pÄ en omöjlig dröm. Det betyder sÄklart inte att vi ska vara toleranta mot hedersvÄld eller andra menliga kulturella kvarlevor.

I stĂ€llet borde tolerans i det politiska samtalet förstĂ„s som en zon – ett utrymme mellan det vĂ„ra moraliska konventioner förpliktigar oss att motverka och det som vi tycker om. Saker vi ogillar men som mĂ„ste tillĂ„ta existera, om inte annat för att vi mĂ€nniskor tenderar ha svĂ„rt att skilja pĂ„ dessa. Det Ă€r ett förkroppsligande av hur vi inte fĂ„r lĂ„ta perfektion bli det godas fiende. Det kan samtidigt aldrig vara nĂ„gon exakt vetenskap, utan en stĂ€ndig balansakt som krĂ€ver sjĂ€lvkritik. 

Just dÀrför har jag, precis som alla andra, svÄrt att vara tolerant. Man tolererar nÀmligen det man inte fullt ut kan acceptera, och gÀrna saker man saknar en fullstÀndig uppfattning om. Det Àr en svÄr, men ack sÄ viktig sak att göra. En nödvÀndighet för att undvika en absurd relativism Ä ena sidan, och en hÀnsynslös chauvinism Ä den andra.