PÄ tiden att elevernas bÀsta sÀtts i centrum

Alla bÀst vore det om konfessionella skolor över huvud taget inte fanns.

Imanskolan i Årsta stĂ€ngs, pĂ„ grund av - enligt berörda myndigheter - risk för radikalisering.

Imanskolan i Årsta stĂ€ngs, pĂ„ grund av - enligt berörda myndigheter - risk för radikalisering.

Foto: Axel Hilleskog

Ledare2022-05-06 08:39
Detta Àr en ledare. UNT:s ledarsida Àr liberal.

I torsdags kom Skolinspektionens beslut om att stĂ€nga Imanskolan i Uppsala. Myndigheten menar att det finns allvarliga brister som rör ”huvudmannens ledningskrets”. SĂ€kerhetspolisen har Ă€ven gjort bedömningen att skoleleverna ”riskerar att utsĂ€ttas för radikalisering genom att vistats i en miljö som föresprĂ„kar enklavisering av samhĂ€llet istĂ€llet för respekt för mĂ€nskliga rĂ€ttigheter och grundlĂ€ggande demokratiska vĂ€rderingar” (UNT, 5/5).

Det var i höstas som Skolinspektionen gjorde en Àgar- och ledningsprövning av stiftelserna som driver Imanskolan i Uppsala och Framstegsskolan i RÄgsved i Stockholm, som Àven den kommer stÀngas. Ledande personer hade nÀmligen visat sig tidigare ha ingÄtt i ledningen för Römosseskolorna i Göteborg.

Römosseskolans tidigare rektor Abdirisak Waberi dömdes nyligen för grov förskingring och grovt bokföringsbrott, och han uttryckte tidigt kontroversiella islamistiska Ă„sikter offentligt. 

Reglerna för att fÄ bedriva konfessionella friskolor skÀrptes med den numera tre Är gamla lagen om Àgar- och ledarprövning. I vÄras aviserade skolminister Lina Axelsson Kihlblom att kontrollen ytterligare kan skÀrpas, bland annat med ett sÄ kallat demokrativillkor vid Àgar- och ledningsprövning. Friskolor skulle dÀrmed kunna diskvalificeras om huvudmÀnnen till exempel försvarar eller uppmanar till diskriminering eller antidemokratiska handlingar.

Enligt SÀpo leds Imanskolan i Uppsala, och Framstegsskolan i RÄgsved, av flera personer med kopplingar till Muslimska brödraskapet.

Muslimska Brödraskapet Àr en politisk-religiös organisation, grundad i Egypten och med mÄlet att skapa en gudsstat styrd med sharialagar. Det betyder inte att anhÀngarna nödvÀndigtvis föresprÄkar vÄld eller Àr emot demokratin. Strategin Àr att lÄngsamt förÀndra samhÀllet. Men det uppstÄr ett integrationsproblem, som Aje Carlbom, docent pÄ Malmö universitet, tidigare har pÄpekat. Vilket beror pÄ besvÀrande Äsikter om yttrandefrihet i religionsfrÄgor, kvinnors och hbtq-personers rÀttigheter, samt om antisemitism.

Svenska politiker och myndigheter kunde ha intresserat sig för problemet lĂ„ngt tidigare. 

Den nu dömde Abdirisak Waberi kunde trots sin öppna islamism vÀljas in som riksdagsledamot för Moderaterna 2006 och lÀnge driva skolor. För bara nÄgra Är sedan godkÀnde Skolinspektionen könsseparat undervisning pÄ muslimska friskolor.

Allra bÀst vore det om konfessionella skolor över huvud taget inte fanns. Men sÄ lÀnge de finns Àr det bra om elevernas vÀl och ve Àntligen sÀtts i fokus.