Söndagen 29 oktober till torsdagen 2 november håller Drakegården, eller turistbyrån i Sigtuna, stängt för ommålning. Butiken kommer att få några nya hyllor och möbler. Nyligen fick hallen också ett ansiktslyft genom nymålning och nya möbler.

Eva Camél Fuglseth, vd för Destination Sigtuna i snart ett år, visar Sigtunabygden runt och berättar om vad som är nytt hos verksamheten.

Till exempel har det så kallade Läsrummet stängt för besökare för att ge plats för ett extra arbetsrum. Destination Sigtuna har idag sju anställda och har behov av arbetsro, samtidigt som det är viktigt att kunna ge bra turistservice, menar hon.

Artikelbild

| Eva Camél Fuglseth, vd, Destination Sigtuna

Företaget har också annat i fokus, som Sigtuna litteraturfestival samt de årliga Sigtuna möte och julmarknaden - och även där finns nyheter.

Som Sigtunabygden tidigare har rapporterat flyttades datumet för Sigtuna litteraturfestival från augusti till maj för år 2018. Från tidigare tre dagar blir det endast en dag.

Detta betyder att även det traditionsenliga Sigtuna möte ska firas igen i augusti nästa år.

– Sigtuna möte ägde rum i september både 2016 och 2017. Men nu flyttas det tillbaka till sista helgen i augusti, säger Sofie Hiller från Destination Sigtuna.

Artikelbild

| Destination Sigtuna har idag sju anställda: syns Sofia Hiller, Anna Segerljung-Hägg, Anna Barker, Anna Forster, Eva Camél Fuglseth, Maria Martin och Elisabeth Söderby.

Man har tidigare flyttat fram datumet på Sigtuna möte för att ge plats åt Sigtuna litteraturfestival.

Julmarknaden kommer att bli större än tidigare julmarknader i Sigtuna, enligt Eva Camél Fuglseth.

Artikelbild

| Eva Camél Fuglseth, vd, Destination Sigtuna

– Vi kommer att utöka och förlänga marknadsområdet på Stora Gatan. Det blir mer plats för fler knallar, säger hon.

Förra året blev det trångt. Enligt deras besöksmätning kom 200 000 besökare under fyra söndagar. Det var i snitt 50 000 besökare per söndag.

– Vi vill att det blir mer besökarvänligt genom att utöka området, säger Eva Camél Fuglseth.

Destination Sigtuna lägger också fokus på ett digitalt kampanjkoncept och hållbarhetsfrågor.

En helt ny satsning är att ge finansiellt stöd till Fly Green Fund, som forskar om om fossilfritt flygbränsle, alltså bioflygbränsle. Destination Sigtuna har tillsammans med sina hotellpartners gett 130 000 kronor till Fly Green Fund.

– Och nästa år kommer vi att ta mer tag i hållbarhetsarbetet.