Nyligen meddelade Swedavia att bana 1 stänger för underhåll även denna sommar. Det är fortsatta problem med asfaltsbeläggningen som ligger bakom avstängningen. Undersökningar visar att även de närmast kommande åren kommer innebära omfattande åtgärder.

”På kort sikt innebär detta, i motsats till tidigare aviserade planer, att vi behöver genomföra underhåll på bana 1 även sommaren 2019. Banan kommer därför vara avstängd 1 juli–25 augusti.” skriver Swedavia på sin webbsida.

Avstängningen innebär ett ökat tryck på banorna 2 och 3, vilket i sin tur kan innebära andra flygvägar än i vanliga fall.

Förra året när bana 1 stängdes av, blev det mer buller över bostadsområden i exempelvis Upplands Väsby.

Utöver mer flygbuller i vissa bostadsområden är också en del piloter irriterade över att den längsta banan stängs även denna sommar.

Enligt sajten Flygtorget är kritiken från piloterna bitvis hård eftersom banorna 2 och 3 är mycket kortare än bana 1. Speciellt för de flygbolag som har långlinjer från Stockholm och för fraktbolagen är avstängningen ett problem, enligt sajten som uppger att Arlanda har bland Europas kortaste banor och inte anses kunna möta kraven från den tyngre flygtrafiken.

Samtidigt dröjer det innan den planerade fjärde banan kommer byggas, en bana som dessutom mött motstånd från boende och kommunledning i Upplands Väsby, där de vill bygga mer bostäder istället för att få mer buller.