Lokalerna som inhyser Skatteverket, Pensionsmyndigheten och Försäkringskassan på Ebba Boströmsgatan 7 är för små. Det blir tydligt vid synen av den långa kö som varje dag sträcker sig längs den röda husfasaden. I snart ett år har den underdimensionerade lokalen använts och fram tills nu har det inte varit mer än den långa väntetiden som drabbat besökarna. Men med minusgraderna kommer ytterligare problem.

Utanför dörrarna tillsammans med de övriga som köar står SaherBadawi och huttrar. Han har som många andra väntat i en timme på att få komma in.

– Jag har stått här sen kön började. Det är iskallt, obeskrivligt, säger han.

En annan som väntar på att få komma in i värmen är Mohammed Abdullah. Det här är andra försöket han gör för att komma in den här veckan.

– Jag var här igår och väntade i 55 minuter, men kom inte in så jag gick hem igen. När jag kommer hit idag är det ännu kallare och ännu mer folk, säger han.

Anledningen till att de bägge, tillsammans med hundratalet andra, får stå och frysa är servicecentrets brandsäkerhetsregler. På sin höjd får 35 personer vistas inne i väntrummet samtidigt. Platser som snabbt tar slut och leder till en kö utomhus. Chef för servicecentret är Tina Nitz, och medan hon sympatiserar med de som får vänta ute i kylan så menar hon att det inte finns mycket att göra.

– Vi tittar absolut på andra lokaler, men det ligger inte på mitt bord, och de har gjort bedömningen att den här lokalen är bättre än vår tidigare, så tyvärr.

Medan Tina Nitz och hennes kollegor letar efter lokaler får Mohammed Abdullah och de andra fortsätta vänta i kylan.

Orkar du vänta här en timme till om det krävs?

– Nej, nej, nej, det är omöjligt. Och att en 60, eller 70-åring ska behöva vänta så här på ett så kallt sätt, det är omöjligt, säger Mohammed Abdullah.