Krönika. Almedalen går in i andra andningen. Många av de deltagare som varit med från start har åkt hem, de mest intensiva seminariedagarna är över. De partier som har sina dagar under veckans andra halva kommer.

Björn på Lindvalls kaffe har serverat 2000 koppar kaffe under tre dagar men nu har Uppsalaloungen stängt för i år. På olika scener runtom i Visby står dock fortfarande personer som flugit hit för att säga att vi inte bör flyga så mycket.

Själv har jag åkt färja, men det sägs ju vara ungefär lika illa. Tempot sänks.

Hemifrån Uppsala rapporteras att den lokala nyhetssajten 24Uppsala lägger ned. Företaget 24Sverige, som står bakom satsningen och rapporterar från 15 olika platser, har ansökt om konkurs. En röst tystnar.

Därmed blir 24Uppsala ett i raden av misslyckade försök att sprida heldigital journalistik gratis. Ett av de första hette för övrigt 24Timmar, och stupade för snart 20 år sedan.

På flera seminarier i Almedalen konstateras att en bärkraftig lokal journalistik kräver resurser. Därmed behövs kringaffärer. Nästan ingen digital nyhetssajt har till exempel lyckats utan att ha en papperstidning i ryggen, vilket kan uppfattas som märkligt i dessa digitala tidevarv.

I UNT:s fall finns utöver en utbyggd redaktion och en stor lokal försäljningsavdelning även en satsning på event och en ökande distributionsaffär.

För UNT:s del innebär beskedet om 24Uppsala att vi förlorar en konkurrent. Gratissajten startade som en pigg uppkomling för drygt två år sedan, och öste på i ett furiöst tempo framför allt under det första året. Jag skriver ”förlorar” eftersom konkurrens är bra för mediemångfalden. Nyheter är en tävling om att vara först, och här gäller det att vara på tå. Det är bara att tacka för god match!

Redaktionerna har haft helt olika förutsättningar, särskilt sedan 24Uppsala avvecklade verksamheten på plats och istället började rapportera från huvudkontoret i Kalmar. Kanske kan en lärdom vara att lokala nyheter kräver lokal närvaro.

Mediebranschen stöps om i rask takt. För en vecka sedan kom beskedet att tidningen Metro säger upp merparten av sina anställda. Samtidigt som de två krisdrabbade lokaltidningskoncernerna MittMedia (Gefle Dagblad, Arbetarbladet, VLT, Nerikes Allehanda, Norrtelje Tidning, mfl) och Stampen (Göteborgs-Posten, mfl) nyligen köpts upp av Bonnier respektive Schibsted.

Det är bara att hoppas att det innebär en säkrad framtid för dessa viktiga lokaltidningar.