– Jag hade bråttom till tåget och en ganska tung väska. Jag siktade in mig på rulltrapporna och kände hur min fot fastnade. När jag trillade kände jag hur det knäckte till i axeln, berättar Elisabeth Hultcrantz.

Till att börja med gjorde det inte så farligt ont, och hon klev på tåget mot Hedemora. Väl där blev armen värre och på rekommendation av sjukvårdsupplysningen 1177 tog hon bussen till Falu lasarett, där de kunde konstatera att överarmsbenet var brutet strax under ledkulan vid axeln.

– Det behöver opereras och jag fick en remiss till Akademiska sjukhuset dit jag får åka när jag kommer hem, säger Elisabeth Hultcrantz, som berättar att hon hörde att en annan person ramlat på samma ställe dagen innan.

Artikelbild

| Räfflorna på golvet finns till för att synskadade ska hitta rätt väg på stationen.

– Jag förstår att man måste ha grejer för synskadade, men de kanske inte behöver vara så höga just där.

På Jernhusen, som ansvarar för stationen, säger Cecilia Granath, pressansvarig, att det inte varit något problem med räfflorna tidigare.

– Vi har aldrig hört talas om att folk brukar snubbla på dem, säger hon.

Upphöjningarna är enligt EU-krav på tillgänglighet i kollektivtrafikanläggningar.

Artikelbild

| Enligt EU:s regler måste upphöjningarna vara 5 mm höga.

– De måste vara fem millimeter höga. Syftet är att kollektivtrafikknutpunkter ska fungera för synskadade.

Cecilia Granath öppnar dock för att utformningen kan ändras.

– Om det visar sig att det skulle vara något problem så får vi självklart se över det. Det finns säkert olika varianter, säger hon.