Eken har vid upprepade tillfällen ha blivit vandaliserad, bland annat har någon eldat på trädet samt angripit det med en motorsåg. Enligt länsstyrelsens trädexperter har dessa angrepp bidragit till att den gamla eken inte längre kommer att överleva. Det har i sin tur fått Trafikverket att nu fatta beslut om att såga ner trädet senare denna månad.

– Vi är hemskt ledsna att behöva ta bort trädet, men säkerheten måste gå först. Vi kan inte riskera att någon förbipasserande skadas av delar som lossnar från trädet, säger Anders Jordeby på Trafikverket.

Eken har stått i mittremsan sedan 2007, då E4 fick en ny dragning. Det var dock ingen självklarhet att trädet skulle få bli en del av motorvägen. Hade det inte varit för den numera avlidne Ove Ekman samt Lars-Olof Pernler hade eken sågats ner redan för tolv år sedan.

– Ove drev projektet och jag arbetade tillsammans med honom på Vägverket (nuvarande Trafikverket reds. anm.). Vi tyckte att om man bygger en motorväg genom en terräng som inte har så mycket att erbjuda upplevesemässigt, så fanns det ett värde i att bevara eken. Den var något som stack ut och som skulle kunna bli ett landmärke, säger Lars-Olof Pernler, som är pensionerad sedan många år.

Och precis så har det blivit – eken har uppskattats av många trafikanter som ett annorlunda inslag längs den annars rätt monotona vägen.

– Det är naturligtvis roligt att någonting som man trott på uppskattas av människor, säger Lars-Olof Pernler.

Att den gamla eken nu ska tas bort ställer sig Lars-Olof Pernler positiv till.

– Jag har åkt förbi den vid ett flertal tillfällen och sett att trädet inte mår bra, så jag hade gärna sett att man sågade ner det ännu tidigare.

Även om Trafikverket inte har några planer på att plantera ett nytt träd hoppas Lars-Olof Pernler att myndigheterna tänker om i framtiden.

– Vi har flera exempel på ekar som sågats ner där man planterar man en ny ek. Jag tycker att det vore fint att hålla liv vid idén om att en del av naturen ska växa där.