Apotekstjänst försökte skylla på konkurrenten

En felaktig medieuppgift låg bakom Apotekstjänsts försök att skylla materialkrisen på konkurrenten. Fortfarande saknas svar på vad som orsakat krisen.

Apotekstjänst försöker skylla på konkurrenten när ansvaret för materialbristen ska fördelas.

Apotekstjänst försöker skylla på konkurrenten när ansvaret för materialbristen ska fördelas.

Foto: TT

Vård2019-10-17 19:00

När Apotekstjänst efter ett par veckors tystnad ställde upp på en intervju skyllde man på att den tidigare leverantören inte hade fullgjort sitt åtagande. "Regionerna fick inga leveranser veckan innan vi tog över", sade Eric Aronson, talesperson för Apotekstjänst.

Mediq, den tidigare leverantören tillbakavisar uppgifterna. Anna Wangeby, kommunikationsansvarig på Mediq, skriver att leveranserna fungerat under hela september och att regionerna beställt mer under den perioden än normalt, samt att allt levererats som det ska.

Eric Aronson hänvisar i sin tur till en artikel i Dagens Medicin där Claes Juhlin, överläkare på Akademiska sjukhuset, hävdade att sjukhuset inte fått leveranser på en vecka. 

Citatet i Dagens Medicin är dock felaktigt. Claes Juhlin skriver i ett mejl att han inte har sagt något om hur mycket som levererats. "Jag har och hade ingen aning om hur mycket Mediq levererade", skriver han i ett e-postmeddelande.

Konfronterad med detta säger Eric Aronson att beställningarna den första dagen låg 30 procent över det genomsnitt som angivits vid upphandlingen. 

30 procent över ett årsgenomsnitt måste anses vara normalt, ska ni inte klara det?

– Det var första dagen och i en uppstartsfas tar det ett tag innan rutinerna satt sig och informationsutbytet fungerar. Efter några dagar började det komma in beställningar utanför de ordinarie kanalerna och det tar längre tid att hantera manuellt, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!