Tidigt på måndagsmorgonen stängdes ett av körfälten av vilket innebär att bron nu och fram till mitten av november inte kommer att kunna användas för lastbils- och busstrafik.

– Fram till den andra september kommer dock ett körfält att vara öppet för personbilstrafik, förklarar Johan Lundgren, byggledare på Trafikverket.

Från den 3 september och till slutet av november kommer bron, som förbinder Älvkarleby och Älvkarleö, att vara helt stängd för all motordriven trafik. Bron och den gamla bruksmiljön vid Älvkarleö är ett populärt turistmål som besöks av många turister och fiskare.

Artikelbild

| Bevarandevärd. Karlsbro den XIII:s bro är förklarad som nationellt bevarandevärd av staten.

– Den tunga trafik som passerar på bron leds från och med nu om på andra vägar. Från september blir det samma sak med all personbilstrafik och alla gång- och cykeltrafikanter, säger Johan Lundgren.

Johan Lundgren förklarar också att man satt upp trafikskyltar öster om Älvkarleby liksom vid E4:an, vid avfarten mot Älvkarleby, som informerar om broarbetet.

– Även om detta innebär en del omvägar för trafiken så finns det ändå alternativa broar ut på Älvkarleö på relativt nära håll, menar Johan Lundgren.

Enligt Johan Lundgren är det omfattade renoverings- och reparationsarbeten som ska göras på bron. Han förklarar vidare att bron förklarats som nationellt bevarandevärd av staten vilket kräver en extra stor varsamhet under arbetet.

Artikelbild

| Gamla. De här stagen är några av få originaldetaljer från 1816. Mycket på bron har bytts ut under åren. Det som bytts ut har dock kopierats så långt det går mot originalet.

Under arbetena kommer sönderrostade brofogar och det gamla broräcket i trä att bytas ut. Vidare kommer brostöd och betongkonstruktioner att renoveras och bytas ut samt så kommer olika måleriarbeten att göras.

– Dels handlar det om säkerhet, men sedan kräver vissa delar av arbetet en hel del utrymme, därför stänger vi av bron av på det här sättet, förklarar Johan Lundgren.

Artikelbild

| Ställningar. Under bron ska en hel del renoveringsarbeten göras.

Det är företaget LMB Bygg, som är specialister på brorenoveringar, som kommer att utföra arbetet på bron som byggdes 1816.

– Arbetet kommer att utföras helt i enligt med det byggtänkande som gällde 1816. Det innebär bland annat att vi inte kommer att använda några skruvar av något slag när vi renoverar och reparerar bron, förklarar Henrik Tranberg som är LMB Byggs platschef.

Henrik Tranberg berättar också att de olika trädetaljer i lärkträd och björk som behöver bytas ut kommer att ersättas med nya trädetaljer i samma material.

– Vi kommer även att behandla det nya träräcket med 60-gradig tjära, precis som man gjorde på 1800-talet. Det ska göra att det håller längre, säger Henrik Tranberg.

Enligt Trafikverket är renoverings- och reparationsarbeten beräknade att kosta totalt tio miljoner kronor. Under 2019 kommer arbetet sedan att avslutas med en del stål- och måleriarbeten.