Galakvällen för dagligvarubranschen arrangeras av tidningen Fri köpenskap med ett stort antal medarrangörer.

Totalt koras vinnare i 20 klasser, där juryn tagit fram tre nominerade butiker över hela Sverige.

I klassen Årets Dryckesbutik är Ica Kvantum Bålsta nominerad.

Artikelbild

| Lifvs Frösundavik var kedjans första butik. Här handlar barnen Noel och Ella med pappa Bengt.

Juryns motivering:

"Få klarar att höja sig från en redan hög nivå, men Ica Kvantum i Bålsta har med ett högt fokus på dryck i hela butiken, förbättrat ett redan ledande erbjudande och skapat en dryckesupplevelse i toppklass".

Butiken, som är en av kommunens största arbetsgivare med cirka 120 anställda, bygger en ny anläggning vid Lillsjön som öppnar under 2020, tävlar mot Ica Nära Stabby, Uppsala och Stora Coop, Visby.

I klassen Årets Digitaliserade butik är Lifvs Frösundavik nominerad.

Juryn konstaterar: "Butiken är den första av utmanarkedjan Lifvs obemannade butiker. Tack vare den digitala plattformen kan Lifvs driva dygnet runt-öppna obemannade butiker på platser där konsumenterna finns".

Senast för några veckor sedan öppnade Lifvs en ny butik i Krägga utanför Bålsta och flera andra är planerade i närområdet.

Motståndarna på galan heter Ica Maxi Lindhagen, Stockholm och Ica Maxi Alingsås.

Ytterligare två butiker från Uppsala finns också med på galan. Det är Ica Kvantum Gränby i klassen årets Förbutik och City Gross Uppsala Boländerna i klassen Årets Fiskavdelning.

Så säger juryn om övriga nominerade butiker i länet:

Ica Nära Stabby: "En butik som verkligen anser att mat utan dryck är föga värt. Visar potentialen i det lilla formatet genom brett sortiment, inspirerande miljö och säljdrivande sambandslösningar som skapar glädje för alla kunder".

Ica Kvantum Gränby: "Här sätts personalen och kunderna alltid i fokus. Med medvetna satsningar på personalutbildning är det inte konstigt att troféskåpet fyllts till brädden. Fiffiga exponeringar och en unik layout skapar intresse och merförsäljning i förbutiken – eller ”Kiosken” – som den också kallas".

City Gross Uppsala Boländerna: "Medarbetarna känner en enorm yrkesstolthet och arbetar målinriktat med sikte på att vara den bästa fiskdisken i Sverige. De delar gärna med sig på sociala medier, samtidigt som de håller koll på vad kollegor och konkurrenter gör för att kunna förbättra sig ytterligare. För att nå sina mål varje vecka arbetar de med målsättningsplaner. En tydlig målsättning är att kunder och leverantörer ska uppleva dem som Sveriges bästa och mest inspirerande fiskavdelning.