Inte kommunens uppgift att polera bilden

SjÀlvkritiken lyser med sin frÄnvaro.

Kommunikation 2019 Àr betydligt mer komplext. Men problemen med Uppsalas vÀxande kommunikationsstab Àr flera.

Kommunikation 2019 Àr betydligt mer komplext. Men problemen med Uppsalas vÀxande kommunikationsstab Àr flera.

Foto: Tomas Oneborg / SvD / SCANPIX/TT

Ledarkrönika2019-11-03 06:20
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

I morgon samlas Uppsalas politiker Äter för kommunfullmÀktige. En av de skriftliga frÄgorna som stÄr med pÄ dagordningen Àr stÀlld av Mattias Holmström (KD) och handlar om kommunens kommunikationsstab.

Holmström undrar bland annat varför antalet kommunala kommunikatörer ökar. FrĂ„gan Ă€r högst relevant. NĂ€r jag tidigare i höstas bad kommunen om statistik över antalet anstĂ€llda kommunikatörer, och deras löner, kunde man se en ökning frĂ„n 79 till 89 tjĂ€nster pĂ„ ett halvĂ„r. Dessutom visade sig medianlönen pĂ„ kommunikationsstaben ligga pĂ„ 40 600 kronor. För mindre privata kommunikationsbyrĂ„er kan det bli svĂ„rt att rekrytera om de helt enkelt inte har möjlighet att erbjuda motsvarande lönenivĂ„er.

Men för Erik Pelling, kommunalrĂ„d (S), tycks allt detta helt oproblematiskt. Han skriver i interpellationssvaret att ”vĂ„r kommunikationsavdelning och det lokala nĂ€ringslivet kompletterar varandra”. I svaret försvaras bemanningen pĂ„ kommunikationsstaben, 89,5 tjĂ€nster, samt ytterligare nĂ„gra tidsbegrĂ€nsade pĂ„gĂ„ende projekt och tjĂ€nster. 

En del av nyrekryteringarna i Ă„r Ă€r av personer som redan fanns i den kommunala organisationen, pĂ„pekar Pelling. Samma ”argument” framförde Uppsalas kommunikationsdirektör Marica Nordwall i en tidigare replik mot mig (UNT, 24/9). Men det spelar ingen roll varifrĂ„n personalstyrkan kommer. Det Ă€r inte dĂ€r skon klĂ€mmer. 

Nordwall nĂ€mnde i sitt försvar av kommunikationsstabens storlek att det Ă€r viktigt att ”skapa en attraktiv bild av Uppsala”.

Och just dÀr har vi problemet.

Att kommunen ska bistĂ„ invĂ„narna med nödvĂ€ndig information Ă€r en sjĂ€lvklarhet. Kommunikation ska tas pĂ„ största allvar. Men vad exakt innebĂ€r det att skapa en ”attraktiv bild”? 

För tvĂ„ Ă„r sedan uppmĂ€rksammade branschtidningen Journalisten (19/10 2017) att journalister pĂ„ UNT hade mĂ€rkt av kommunikationsstabens önskan om en sĂ€rskild ”bild” av Uppsala. Tidningen intervjuade UNT:s reporter Elin Sandow som gav ett tydligt exempel pĂ„ detta. Hon hade skrivit en artikel om ungdomsbrĂ„k och intervjuade dĂ€rför en insatt person pĂ„ kommunen. Först godkĂ€ndes citaten i artikeln av den intervjuade. Men sedan hĂ€vdade kommunens kommunikationsavdelning att artikeln i det skicket skulle kunna skapa oro bland Uppsalaborna. Pressavdelningen ville alltsĂ„ ge en mer tillrĂ€ttalagd bild.

Den hĂ€r sortens klĂ„fingrighet Ă€r knappast att stĂ€rka demokratin, tvĂ€rtom. 

MĂ„nga kommuner i landet, Uppsala inkluderat, gĂ„r vilse i vad det kommunala uppdraget innebĂ€r. FrĂ„n att arbeta professionellt med information till medborgarna – vilket som sagt Ă€r viktigt – glider man över i att likt ett större företag ha en pressavdelning som arbetar med PR. Fokus hamnar dĂ„ pĂ„ ”bilden”, pĂ„ ”varumĂ€rket”, snarare Ă€n pĂ„ verkligheten.

Det pĂ„minner Ă€ven om diskussionen om polisens lista över utsatta omrĂ„den. Erik Pelling har tidigare beklagat sig över att Gottsunda klassificeras som ”sĂ€rskilt utsatt”, eftersom ”mĂ„nga av de boende uppfattade att de fick en etikett som inte stĂ€mmer” (DN, 3/4 2019). Men om polisen har svĂ„rt att fullgöra sitt uppdrag och bedömer lĂ€get som akut Ă€r ”etiketten”, eller att en del personer ”uppfattar” att problemen saknas, inte det centrala.

Problemet med Uppsalas kommunikationsstab Ă€r alltsĂ„ en bredare frĂ„ga Ă€n slöseri med skattemedel. Det handlar ocksĂ„ om vad en kommun inte ska göra. Som att sprida en retuscherad reklambild av kommunen.  

SÀllan har sÄ mÄnga av landets kommuner gÄtt sÄ vilse pÄ sÄ kort tid, som i denna pÄgÄende kommunsjuka med svÀllande pressavdelningar.