Bara döda fiskar simmar med strömmen

Sara Kristofferssons modiga bok borde lÀsas av alla som sÀger sig vÀrna akademisk frihet.

Konstfacks salsnamn Vita havet saknar koppling till rasism. NÀr en professor pÄtalade det - blev hon sjÀlv en mÄltavla.

Konstfacks salsnamn Vita havet saknar koppling till rasism. NÀr en professor pÄtalade det - blev hon sjÀlv en mÄltavla.

Foto: Jessica Gow

Ledarkrönika2022-05-22 06:31
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Konstfacks sal "Vita havet" hamnade i blickfĂ„nget för en livlig debatt i fjol. Nu ger Sara Kristoffersson - professor pĂ„ skolan, tillika huvudperson i dramat - sin bild av vad som hĂ€nde i nyutkomna ”Hela havet stormar – Fallstudie inifrĂ„n en myndighet” (Volante). 

Kristoffersson vĂ€xte upp i det röda 1970-talets Stockholm, med dagisfröknar frĂ„n bandet Ebba Grön och nĂ€r barn fick mĂ„la plakat. Den progressiva miljön prĂ€glade Ă€ven Konstfack. Vita havet som salsnamn kom till redan nĂ€r skolan lĂ„g pĂ„ MĂ€ster Samuelsgatan. Efter en renovering för bĂ€ttre ljusinslĂ€pp mĂ„lades vĂ€ggarna vita. Namnet fungerade, skriver Kristoffersson, dessutom som ”en lĂ€tt uppstudsig och republikansk blinkning till det största rummet i Kungliga slottet med samma namn". Ett rum med svart golv kallades sedan för Svarta havet. 

PÄ 1970-talet samlades tusentals pÄ galan Rock mot kÀrnkraft, i dessa tvÄ salar. Salsnamnen blev en del av skolans progressiva arv och följde med till Telefonplan nÀr skolan flyttade dit.

LÄngt senare, 2016, bildades den separatistiska gruppen Brown Island pÄ Konstfack. För nÄgra Är sedan pekade gruppen ut Vita havet som "rasistiskt kodat" och föreslog dÀrför en namnÀndring. Trots att namnet saknar en rasistisk historia valde Sveriges största konsthögskola - som myndighet - ÀndÄ att utreda frÄgan.

Kristoffersson, Ă€ven skribent pĂ„ Dagens Nyheter, förklarade i en text vintern 2021 att lokalens namn inte har nĂ„got med rasism att göra. Brown Island replikerade och beskrev salen som ”en ideologiskt ritualiserad plats med rötter i den vĂ€sterlĂ€ndska modernismen – en tradition som har föresprĂ„kat idĂ©er om vithet, renhet och rasbiologi”.

TvÄ vitt skilda inlÀgg i en debatt. SÄ lÄngt inga konstigheter. Men det slutade inte dÀr. LÀrare pÄ Konstfack arrangerade en namninsamling för att protestera mot att Kristoffersson hade skrivit sin artikel. NÀra hÀlften av hennes kollegor anklagade henne i en replik för skadlig "maktutövning". LÀrare skickade dessutom ut massmejl till studenter dÀr Kristoffersson anklagades för bristande moral.

Hon anklagades vidare för att ha hĂ„nat studenter, för rasism mot ”bruna kroppar”, för att Ă€ventyra elevers och lĂ€rares sĂ€kerhet. PĂ„ Konstfacks hemsida publicerades senare en film med kritik mot denna enskilda lĂ€rare.

Lustigt nog "erbjöds" Kristoffersson att skriva under utkastet till ett fördömande av henne: "Att inte se galghumorn Ă€r svĂ„rt: jag uppmanas alltsĂ„ underteckna en protest mot mig sjĂ€lv". 

Man skulle kunna skratta sig igenom boken, för att det finns sÄ mÄnga bisarra delar i den hÀr historien. Men det Àr framför allt en berÀttelse om ett hÀnsynslöst drev med konsekvenser. Och om fega ansvariga.

Konstfacks rektor Maria Lantz markerade inte mot att 44 lÀrare pÄ skolan mobiliserade till namninsamling mot en enskild kollega. TvÀrtom uttryckte hon stöd för dem och avslutade ett uppmuntrande mejl med hjÀrt-emoji.

LĂ€rare pĂ„ högskolor och universitet ska enligt lagen samverka med det omgivande samhĂ€llet och informera om vad som pĂ„gĂ„r pĂ„ deras skolor. "Vem vill skriva artiklar med risk att inte bara mobbas och utredas utan Ă€ven tillrĂ€ttavisas?" , Ă€r en frĂ„ga som Kristoffersson stĂ€ller och svaret Ă€r förstĂ„s att det Ă€r fĂ„. 

Kristoffersson gjorde inget fel och hade rĂ€tt i sak. ÄndĂ„ kastades hon under bussen. Hon sjukskrevs för utmattning. Men som hon ocksĂ„ pĂ„pekar: "Jag drabbas hĂ„rt, men skolan Ă€r den verkliga förloraren i den hĂ€r berĂ€ttelsen."