Skrota höghastighetstĂ„gen – bygg ny rĂ€ls i stĂ€llet

Det Àr mÄnga som skriker efter snabbtÄg mellan vÄra storstÀder, det Àr en felprioritering.

Malmbanans enda spÄr rÀcker inte lÀngre till. Den borde prioriteras över höghastighetstÄg.

Malmbanans enda spÄr rÀcker inte lÀngre till. Den borde prioriteras över höghastighetstÄg.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Ledare2023-07-27 18:00
Detta Àr en ledare. UNT:s ledarsida Àr liberal.

Den svenska jÀrnvÀgshistorien har nÄgra Är pÄ nacken. Under 1800-talet började rÀlsarna pryda det svenska landskapet. PÄ mÄnga stÀllen runt om i Sverige Àr mycket sig likt Àven nu 150 Är senare. Det gör att mÄnga drömmer om nya höghastighetstÄg mellan storstÀderna.

Det Ă€r inte mĂ€rkligt att det Ă€r dit tankarna gĂ„r. Med klimatkrisen vill allt fĂ€rre flyga nĂ€r de reser och dĂ„ Ă€r tĂ„gen ett lĂ€mpligt fĂ€rdmedel. Förutom att tĂ„gen sĂ€llan gĂ„r i tid och risken att bli sen till julfirandet eller jobbmötet Ă€r stor. 

Att ha nya, moderna höghastighetstÄg kan verka lockande. Problemet Àr att studier visar att det inte Àr en samhÀllsekonomiskt lönsam investering. HöghastighetsjÀrnvÀgen kostar nÀmligen enligt Trafikverket 325 miljarder kronor att bygga. Det motsvarar 4 000 kronor per centimeter. Den samhÀllsekonomiska förlusten uppskattas att bli 280 miljarder kronor.

Infrastrukturinvesteringar kostar mycket pengar. Det Àr ingen hemlighet, men det Àr viktigt att man satsar sina pengar rÀtt. Sverige borde investera i ny jÀrnvÀg, men prioriteringen bör vara att bygga bort flaskhalsar.

Ett exempel Àr givetvis strÀckan mellan Uppsala och Stockholm dÀr behovet för fyrspÄr inte kan överdrivas. Alla stackare som har pendlat till Stockholm hÄller förmodligen med. Men de största behoven finns uppe i Norrland.

Malmbanan, som Ă€r en 50 mil lĂ„ng jĂ€rnvĂ€g mellan Narvik och LuleĂ„, har endast ett spĂ„r. Den Ă€r gjord för att transportera jĂ€rnmalm och har sedan 1903 varit en nödvĂ€ndig del av Sveriges infrastruktur. Malmbanan Ă€r en stor anledning till att Sverige har kunnat vara den exportör av jĂ€rn och stĂ„l som vi Ă€r. 

Men den över hundra Ă„r gamla jĂ€rnvĂ€gen rĂ€cker inte lĂ€ngre till. Att bara ha ett spĂ„r pĂ„ en sĂ„ viktig strĂ€cka skapar stora problem. NĂ€r nĂ„gonting gĂ„r sönder ger det enormt stora problem med leveranserna. 

I Är har SSAB:s vd gÄtt ut och meddelat att man köper in malm frÄn Kanada och USA för att transporterna frÄn GÀllivare Àr opÄlitiliga. LKAB har sagt att man inte kommer leverera malm till det nya H2 Green Steel som planerar att tillverka nÀstintill fossilfritt stÄl. Att LKAB inte kan leverera malm beror enligt dem sjÀlva pÄ att Malmbanan har för lÄg kapacitet och att det helt enkelt Àr fullt pÄ spÄret.

NÀr infrastrukturen sÀtter stopp för klimatinvesteringar, produktion och export skadar det hela landet. Regeringen mÄste bygga ut jÀrnvÀgen. Ta lÄn och öka statsskulden om det krÀvs. Men gör det snart, annars kommer Sverige förlora miljarder.