Den svenska jÀrnvÀgshistorien har nÄgra Är pÄ nacken. Under 1800-talet började rÀlsarna pryda det svenska landskapet. PÄ mÄnga stÀllen runt om i Sverige Àr mycket sig likt Àven nu 150 Är senare. Det gör att mÄnga drömmer om nya höghastighetstÄg mellan storstÀderna.
Det Àr inte mÀrkligt att det Àr dit tankarna gÄr. Med klimatkrisen vill allt fÀrre flyga nÀr de reser och dÄ Àr tÄgen ett lÀmpligt fÀrdmedel. Förutom att tÄgen sÀllan gÄr i tid och risken att bli sen till julfirandet eller jobbmötet Àr stor.
Att ha nya, moderna höghastighetstÄg kan verka lockande. Problemet Àr att studier visar att det inte Àr en samhÀllsekonomiskt lönsam investering. HöghastighetsjÀrnvÀgen kostar nÀmligen enligt Trafikverket 325 miljarder kronor att bygga. Det motsvarar 4 000 kronor per centimeter. Den samhÀllsekonomiska förlusten uppskattas att bli 280 miljarder kronor.
Infrastrukturinvesteringar kostar mycket pengar. Det Àr ingen hemlighet, men det Àr viktigt att man satsar sina pengar rÀtt. Sverige borde investera i ny jÀrnvÀg, men prioriteringen bör vara att bygga bort flaskhalsar.
Ett exempel Àr givetvis strÀckan mellan Uppsala och Stockholm dÀr behovet för fyrspÄr inte kan överdrivas. Alla stackare som har pendlat till Stockholm hÄller förmodligen med. Men de största behoven finns uppe i Norrland.
Malmbanan, som Àr en 50 mil lÄng jÀrnvÀg mellan Narvik och LuleÄ, har endast ett spÄr. Den Àr gjord för att transportera jÀrnmalm och har sedan 1903 varit en nödvÀndig del av Sveriges infrastruktur. Malmbanan Àr en stor anledning till att Sverige har kunnat vara den exportör av jÀrn och stÄl som vi Àr.
Men den över hundra Är gamla jÀrnvÀgen rÀcker inte lÀngre till. Att bara ha ett spÄr pÄ en sÄ viktig strÀcka skapar stora problem. NÀr nÄgonting gÄr sönder ger det enormt stora problem med leveranserna.
I Är har SSAB:s vd gÄtt ut och meddelat att man köper in malm frÄn Kanada och USA för att transporterna frÄn GÀllivare Àr opÄlitiliga. LKAB har sagt att man inte kommer leverera malm till det nya H2 Green Steel som planerar att tillverka nÀstintill fossilfritt stÄl. Att LKAB inte kan leverera malm beror enligt dem sjÀlva pÄ att Malmbanan har för lÄg kapacitet och att det helt enkelt Àr fullt pÄ spÄret.
NÀr infrastrukturen sÀtter stopp för klimatinvesteringar, produktion och export skadar det hela landet. Regeringen mÄste bygga ut jÀrnvÀgen. Ta lÄn och öka statsskulden om det krÀvs. Men gör det snart, annars kommer Sverige förlora miljarder.