Värmande konsert med Ale Möller & co

Ale Möller trio bjöd på en variationsrik och underhållande konsert i Kulturoasen på söndagen, skriver Stefan Warnqvist.

Ale Möller besökte Kulturoasen på söndagen.

Ale Möller besökte Kulturoasen på söndagen.

Foto: TT Bild/Arkiv

Recension2019-11-11 10:15
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Konsert

Ale Möller

Kulturoasen, söndag

Ale Möller har varit en flitig gäst i Uppsala under sin långa musikerkarriär. På söndagseftermiddagen var det dags för ett nytt besök, denna gång med hans trio. Möller brukar locka storpublik, ändå medgav arrangör Kent Wennman att han denna gång varit orolig – vädrets makter bjöd på höstrusk i form av snö och slask och borta i Konserthuset hade Trio X spelning.

Oron visade sig dock obefogad. Folk hade gått man ur huse för att vara på plats i god tid innan spelningen. ”Jag har räknat och kollat och alla som ska vara här är här”, inledde Möller själv med den allestädes närvarande glimten i ögat.

Tillsammans med Mats Öberg (klaviatur och munspel) och Olle Linder (trummor, slagverk, tamburin och 8-strängad gitarr) bjöd Möller (sång, mandola, dragspel, mungiga och sju olika flöjter) på en humoristisk, lekfull och variationsrik konsert. Som en sorts protest mot snöfallet utanför inleddes den med Beatlesklassikern ”Here comes the sun”.

Låtlistan spretade sedan åt alla tänkbara håll, med inslag av rebetika, jazzstandarden ”These foolish things (remind me of you)”, den traditionella folksången ”Love is teasing” och ett instrumentalt stycke med titeln ”Länge leve statens trafikverk”, där Möller trakterade en hembyggd flöjt gjord av ett orange rör i hårdplast. Som första extranummer bjöd trion på en sprudlande version av Evert Taubes för sin tid ekivoka ”Fritiof i Arkadien”.

Det som band samman en på alla vis gemytlig och underhållande konsert var trions outsinliga musikalitet och samspelthet. Utan tvivel längtar många redan till nästa gång Ale Möller ska spela i Uppsala.