Oscar Magnusson fyller upp sin fars stora skor i senaste upplagan av Sven-Ingvars.

Recension2019-11-17 11:56
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Konsert

Sven Ingvars

Uppsala Konsert & Kongress, lördag

Ingen Ingvar. Ingen Sven heller. Kanske egentligen inget Sven-Ingvars heller. Men bortsett frĂ„n det sĂ„ bjöd Oscar Magnusson & Co pĂ„ en hĂ€rlig konsert nĂ€r de gĂ€stade Uppsala med historien om det framgĂ„ngsrika VĂ€rmlandsbandet. Kanske kan man se det som ett ovanligt skickligt tributeband.

Oscar Magnusson Ă€r i samma sits som Jack Vreeswijk, Cajsa-Stina Åkerström, Titti Sjöblom och andra. De Ă€r sina förĂ€ldrars barn och slipper aldrig ifrĂ„n det. Det gĂ€ller att förvalta arvet och samtidigt göra nĂ„got eget av detta och lĂ€gga till pĂ„ sidan av. Sven-Erik Magnusson (avliden 2017) var en stor artist, folkkĂ€r och framgĂ„ngsrik, samtidigt som han fick svĂ„rt att hantera framgĂ„ngen. Om det senare handlade inte denna kvĂ€ll. HĂ€r Ă€r han ”bara” en bortgĂ„ngen kĂ€rleksfull pappa som lĂ€mnat över ett arv med kĂ€nda och Ă€lskade lĂ„tar.

Oscar Magnusson Ă€r den sjĂ€lvklara centralpunkten i bandet. Konserten inleddes med hans egen lĂ„t ”Rör vid mig igen” som ett slags markering. Det kom ett antal lĂ„tar frĂ„n det senaste albumet ”Ingenting Ă€r som förut, allt Ă€r som vanligt” ocksĂ„ senare, men tyngdpunkten lĂ„g Ă€ndĂ„ pĂ„ de gamla hitsen. Sven-Ingvars Ă€r det band som haft flest lĂ„tar pĂ„ Svensktoppen, efter Sten & Stanley. SĂ„ det finns att vĂ€lja pĂ„, men ska för egen del sĂ€ga att det inte var nĂ„gon jag saknade. SjĂ€lvklart et svĂ„rt jobb att integrera det nya med det gamla, men det funkade fint.

Bandet startade redan 1956 och hĂ€vdar att de var förts med att göra rock pĂ„ svenska. Det kan diskuteras och frĂ„ga Ă€r ocksĂ„ vad man definierar som just rock. Gruppen spelade ocksĂ„ en lĂ„t skriven av en annan som hĂ€vdar samma sak, nĂ€mligen ”Ett litet rött paket” av Uppsalas Owe Thörnqvist.

Ingen av de nuvarande medlemmarna var ens födda dĂ„, Ă€ven om de rullar runt 60 nu, utom ”ynglingen” Oscar. Det handlar om skickliga musiker som vet hur man effektivt tar ut det mesta ur en lĂ„t. Nu för tiden fĂ„r de ta ut svĂ€ngarna ocksĂ„ sĂ„ att musiken anno 2019 fĂ„tt en annan tyngd. De Ă€r ocksĂ„ musiker som ser ut att stormtrivas pĂ„ scenen vilket smittade till den Ă€ven annars entusiastiska publiken som tackade med stĂ„ende ovationer flera gĂ„nger. Gitarristen Staffan Ernestam, klaviaturisten Olle Nyberg, Saxofonisten med mera Niclas BĂ€cklund, trummisen Klas Anderhell och basisten Stefan Deland Ă€r nog sĂ„ viktiga kuggar i dagens Sven-Ingvars.

Trivdes gjorde verkligen Oscar Magnusson ocksÄ, om det nu Àr generna men han verkar född att stÄ pÄ scenen. Lite manierad ibland, men duktig pÄ att skapa stÀmning och att fÄ med sig publiken (som fyllde nedre delen av Konserthuset).

Sven-Ingvars av idag handlar inte minst om skickliga musiker. HĂ€r Niclas BĂ€cklund och Staffan Ernestam.