– Här får man vara som i en annan värld, säger Su-En när hon möter oss i det daggiga gräset runt Haglund skola. En bit ifrån står Junichi Kakizaki och flätar stora grenar till en gigantisk installation med växtlighet, liv och död som tema. Runt den är det tänkt att Su-En Butoh Company ska dansa på lördag. På stubbarna runtom ska kören Munviga framkalla ljud under ledning av Gina van Damm.

Det är ett av många återbesök för den japanska blomsterkonstnären Kakizakis räkning. Till exempel gjorde han den konstfullt blommande scenografin till de föreställningar Su-Ens butoh-dansare gav vid Carl von Linnéjubileet i Uppsala 2007.

– Titta här, mossa på grenarna är typiskt för skandinaviska träd, säger han på japanska och Su-En översätter.

Artikelbild

| Su-En visar Nobuyuki Sugiharas skulptur gjord av stenar som formats av inlandsisen för tusentals år sedan.

Fem år tog hennes egen butoh-utbildning i Japan och då lärde hon sig språket. Su-En är uppvuxen i Uppsala och hette från början Susanna Åkerlund. Som nittonåring reste hon till Tokyo för att studera butoh för Yoko Ashikawa. Hon stannade 1988-1994 och var lärling till Tomoe Shizune och Hakutobogruppen. Vid en namngivningsceremoni fick hon konstnärsnamnet Su-En. 1992 grundade hon Su-En Butoh Company i Japan och sedan 1997 har kompaniet sin bas i Haglund skola i Almunge, cirka 45 minuters bilväg norr om Uppsala.

Su-En Butoh Companys gör koreograferade verk, kortare improviserade föreställningar, olika samarbetsprojekt, workshops och föreläsningar i både Sverige och utomlands. Su-En har ibland utgått från olika miljöer i sina verk som Skrotcentralen i Uppsala och Anatomiska teatern. Su-En har också varit curator för performancefestivalen Friktioner på Uppsala konstmuseum och för den återkommande dansfestivalen K.R.O.P.P på Konserthuset. Ett mer udda inslag i meritlistan är koreografin till en av Madonnas musikvideor(1999).

Genom åren har en mängd konstnärer varit gäster här på butoh-workshops eller bara för att finna egen koncentration och inspiration. Vid en bod står några personer och lastar taktegel i en skottkärra. De är en del av den tio dansare starka truppen som är deltagare i årets ”summer camp”. Varje dag inleds med praktiska göromål på förmiddagen och så är det butoh-utbildning på eftermiddagen.Su-En bor själv intill träningssalen i det gamla skolhuset, medan gästerna brukar inhysas i stugorna omkring.

Su En hade letat länge efter en egen ateljé när hon fann dessa hus.

Artikelbild

| Hela kroppen är delaktig i butohns rörelser. Här ansiktet i en av de grundläggande rörelserna som handlar om vridningskraft.

– Naturen ger så mycket inspiration. För mig är det viktigt att ha en egen studio där jag kan förmedla det jag vill. Det är inte alls samma känsla här som i en studio i New York, där jag först hade tänkt slå mig ner, berättar Su-En.

– När vi flyttade in här för tjugo år sedan fanns det varken vatten, el eller avlopp indraget i huset, men det gör det numera. Jag och en av dansarna, Agustin Ortiz Herrera, håller på att göra en dokumentär om Su-En Butoh Company och räknar med att den ska vara färdig om ett par år. Vi hoppas att den ska visas i tv, men vi vill verkligen hitta ett eget grepp om filmen.

Artikelbild

| Su-En och blomsterkonstnären Junichi Kakizaki vid hans "work in progress", en installation som ska vara färdig till klördagens öppna hus på Haglund skola

I trädgården märks flera spår av tidigare konstnärliga projekt. Som den lilla stenhögen, en skulptur av Boris Nieslony av runda stenar från Friktioner 2016, där hela konstnärsgruppen bland annat hade performance med stenar längs gågatan i Uppsala.

Men för första gången bjuds publiken in till Su-Ens konstnärliga bas, Haglund skola, på lördag. Det ska bli både butohdans, performancekonst och installationer. Allt är gratis för besökarna, inklusive en lättare vegetarisk förtäring.