Anna Ahlund sitter i en soffa på kafferummet Storken i centrala Uppsala. Soffan figurerar passande nog i hennes nya ungdomsroman "Saker ingen ser".

– Men du kanske inte ska skriva vad som händer i soffan, för då kanske jag inte får komma hit något mer, säger hon.

"Saker ingen ser" utspelar sig precis som debuten "Du, bara", som kom förra året, i ett lite upputsat Uppsala.

Artikelbild

| Här i soffan på kafferummet Storken går det vilt till i Anna Ahlunds nya bok "Saker ingen ser".

– Jag tycker om att skriva om platser som finns på riktigt, att läsa om verkliga platser gör att texten får ytterligare ett skikt.

Själv åkte Anna Ahlund en gång till byn Nås i Dalarna eftersom det är där som Selma Lagerlöfs roman "Jerusalem" (1901–1902) tar avstamp.

Det hon menar med en "upputsad" version av Uppsala är att hon har byggt om några normer som finns i vårt samhälle.

– Jag har tagit bort de normer jag inte tycker behövs, som heteronormen, tvåkönsnormen och några andra.

Artikelbild

| "Det är viktigt för mig att bestämma var mina romanfigurer bor någonstans. När jag vet var de bor känns de som riktiga människor", säger Anna Ahlund

Genom att göra det, fortsätter Anna Ahlund, vill hon visa hur världen skulle se ut om vi behandlade varandra på mer lika villkor.

"Saker ingen ser" var först tänkt att bli en novellsamling, men så svällde den och blev en kollektivroman på över 400 sidor.

Artikelbild

| Hörnet Åsgränd och Kyrkogårsdsgatan. Här bor en av romanfigurerna. När Karin Boye pluggade i Uppsala bodde hon i krokarna.

– Den utspelar sig till stor del på en fiktiv gymnasieskola, säger Anna Ahlund. Jag tänker mig att den ligger ungefär vid Nannaskolan.

Första intrycket är att det är en ganska klassisk ungdomsroman, men snart står det klart för läsaren att det är en vågad berättelse.

– Det är mycket sex i boken, och det är rätt detaljerat skildrat. De ungdomsboksförfattare som kan och vågar skriva om sex bör också göra det.

En sexscen kan gestalta många olika känslor, menar Anna Ahlund, från osäkerhet till stark lust.

– Det känns viktigt att unga kan spegla sig i litteraturen och bli bekräftade i att sex kan se ut på många olika sätt. När jag var tonåring saknade jag en riktig diskussion om sex, det stannade vid de nötta sidorna i biologiboken.

Anna Ahlund står på gatan nedanför ett hus i hörnet av Åsgränd och Kyrkogårdsgatan. Där uppe, på tredje våningen bor en av romanens sex huvudpersoner.

– Det är viktigt för mig att bestämma var mina romanfigurer bor någonstans, säger hon. När jag vet var de bor känns de som riktiga människor.

Lite längre bort bodde poeten och författaren Karin Boye under sin studietid i Uppsala. Boyes dikter har en framträdande roll i "Saker ingen ser". Liksom artisten Håkan Hellström, som också figurerar i romanen, har Boye en förmåga att i sina texter hitta in och dessutom hitta rätt, menar Anna Ahlund.

– Jag är väldigt förtjust i intertextualitet, när en litterär text står i förbindelse med en annan. Hoppet är också viktigt. Hoppet om att allting kan bli bra, även om det inte känns så just nu. Det är både Boye och Hellström väldigt bra på att förmedla.

Anna Ahlund har länge haft en stark relation till Uppsala, men det är först nu som hon och maken tagit steget och flyttat hit.

– Jag har längtat till Uppsala i flera år, säger hon. För mig har Uppsala alltid haft ett slags romantiskt skimmer över sig.

Halva släkten har sina rötter i Uppsala, och under uppväxten tillbringade Anna Ahlund mycket tid i sin mormors trädgård i Svartbäcken.

– Kanske har jag en romantisk bild av staden, men jag tar med mig den in i mitt litterära Uppsala. Jag tycker mycket om att skriva fram stämningen i staden.

Anna Ahlund känner att hon har hittat hem, och Uppsala har blivit en författare rikare.