Jämn hastighet, drygt 80 kilometer i timmen, slät asfalt, rak väg och solen i ryggen. Men varför vibrerar plötsligt bilen? Först är jag övertygad om att balanseringsvikterna i bakhjulen har ramlat bort. Men det stämmer inte – durrandet uppstår bara ibland och när jag kopplar ur och låter bilen frihjula försvinner det direkt. Kan en drivknut ha fått på nöten fast bilen är alldeles ny?

Först dagen efter inser jag vad som orsakar de märkliga vibrationerna. I jakten på bränsledroppar har nya Mazda 3 så kallad cylinderavstängning. Vid låg belastning kan två av motorns fyra cylindrar "släckas". Tekniken kom först i större motorer, jag har kört flera V8-motorer som kan övergå till V4-drift utan att föraren tar notis. I Mazda 3 Skyactiv-G är det som om en gräsklipparmotor plötsligt tar över framdrivningen.

Gamla anor

Artikelbild

| Körglädje är inte en prioritering för alla bilköpare, men för den som uppskattar väl avvägd styrning och fin chassibalans är det här ett trevligt val.

I övrigt är den ytterst mjukgående. En tvåliters bensinmotor utan turbo på 122 hästkrafter med 24-volts mildhybridsystem gör tjänst i helt nyutvecklade Mazda 3. Bilmodellen har anor ända från 1977, då första generationen Mazda 323 lanserades. Föregångaren i samma storleksklass men med annat modellnamn kom redan 1963.

En gång i tiden var Mazda 323 och efterföljaren 3 rätvinkliga, praktiska småbilar. Nya ”trean” har andra prioriteringar. För att sticka ut ur mängden har man lagt stor tonvikt vid bilens design. Avskalade, slanka, distinkta linjer präglar karossen. Allt är smäckert, utom bakpartiet där c-stolparna måste höra till de kraftigaste i alla kategorier.

Mörkt och instängt

Lägg därtill att fönsterlinjen vinklar upp kraftigt i bakkant och att de bakre sidorutorna är väldigt små, så blir resultatet ett baksäte med ovanligt instängd känsla. Det är som att sitta i en svart säck och försöka nå upp med nästippen över kanten.

Artikelbild

| Kisande strålkastare och en kylargrill som har vuxit på både bredden och höjden jämfört med förra Mazda 3. Karaktärsstark kan man kalla denna design.

Men kanske är det ändå så att barnfamiljer väljer andra bilar, i kombi- eller suv-utförande. Som tvåpersonsbil med ett baksäte att använda bara ibland är Mazda 3 ett synnerligen trevligt och personligt alternativ i mindre mellanklassen.

Bra körkänsla

Artikelbild

| Avskalat och kanske rent av elegant. Mazda har förmodligen hittat inspiration i sent 1960- och tidigt 1970-tal för denna förarmiljö. Bra ergonomi och analog känsla, vilket nog uppskattas av många förare.

Framför allt är det en bil som bör tilltala förare med smak för skarp körkänsla. Bland bilar i denna storleks- och prisklass är nya Mazda 3 en av de mest ”förartillvända”. Att den har en manuell växellåda med trevlig känsla i länkaget bidrar. Och förutom de irriterande vibrationerna när motorn går i tvåcylindersläge är det en på alla sätt trivsam drivkälla.

Mer spännande blir det senare i år när Mazda börjar sälja den smått revolutionerande ”bensindieselmotorn” Skyactiv-X, en bensinmotor som glödtänder precis som en dieselmaskin. Det ska sänka bensinkonsumtionen ytterligare och vem vet – kanske är det sådan teknik som kommer att förlänga livet på den gamla förbränningsmotorn.