Många nya bilar presenteras med stora ord och det är kanske inte så konstigt. På en tuff marknad gäller det att sträcka på ryggen för att märkas. Samtidigt kan det bli rätt tramsigt emellanåt, när diskrepansen mellan det som sägs och det som vem som helst kan se och uppleva i bilen är alltför stor.

Toyota nästan ursäktar sig för att år 2019 lansera en familjebil med sedankaross, med tanke på att västeuropeiska bilköpare för länge sedan har flytt den biltypen. Att övertyga svenska kunder att välja en sedan i stället för en kombi eller en suv lär inte bli enkelt.

Familjebil

Artikelbild

| Karosstypen fyrdörrars sedan var en gång i tiden den vanligaste för familjebilar. Sedan dess har kombibilar och på senare år suvar tagit över. Men Toyota tror att Camry har en roll att spela ändå.

Modellen har inte sålts i Sverige sedan 2004, men kanske finns det tidigare Camryägare som längtar efter en uppföljare. Framför allt ställer tillverkaren sina förhoppningar till att en rymlig familjebil med hybridteknik ska locka köpare. Det är alltså inte en laddhybrid, elmotorns batteri får enbart laddning via bensinmotorn samt återvunnen bromskraftsenergi.

Ändå ska den 2,5 liter stora bensinmotorn bara dra 4,3 liter per mil (enligt den lite snällare, snart utgångna mätnormen NEDC-korr, WLTP-siffran är ännu inte presenterad). Den årliga fordonsskatten är låg, 606 kronor de tre första åren. Men den som köper en Camry efter 1 januari 2020, då WLTP-normens koldioxidvärde blir beräkningsgrund, får betala 2 328 kronor.

Körupplevelsen är avslagen, men det är inte nödvändigtvis ett negativt omdöme. Camry inbjuder till avspänd långfärdskörning, även om fjädringens arbete känns lite tungfotat på gropigt underlag.

Pappig plast

Artikelbild

| Det är 15 år sedan Toyota Camry senast såldes på den europeiska marknaden. Någon kombimodell finns inte längre.

Interiören är en blandning av påkostade material och ganska pappiga plastkvaliteter. Både fram- och baksäten rymmer fullvuxna och mot pristillägg finns justerbara bakstolar och separat klimatstyrning.

En udda finess är klimatanläggningen som kan sprida negativt laddade joner som bär vattenmolekyler. Tekniken ska göra luften i kupén behagligare och även ha en milt mjukgörande effekt på huden.

Artikelbild

| Bakpartiets svepande linjeföring gör att Toyota Camry påminner om en halvkombi, men bagageluckan är av traditionell sedantyp.

Priset är inte oävet med tanke på att utrustningsnivån är hög. En fullutrustad Camry kommer inte att kosta över 400 000 kronor när modellen börjar säljas i Sverige på sensommaren.

Taxibil

Artikelbild

| Svängiga former på en rekorderlig förarmiljö. Analoga huvudinstrument med digitalskärm i mitten. En stor vindrutedisplay finns även i provbilen.

Vem ska då köpa nya Camry? Kanske är taxibranschen en tacksam målgrupp, med tanke på att Toyota har bra renommé för sin driftsäkerhet. Om Camry kan få rätt miljöpoäng vid landets flygplatser lär den bli vanlig i taxiköerna.

Tjänstebilsföraren som behöver ett redskap för långa arbetspass kan nog också trivas, även om en laddhybrid torde vara ännu mer lockande – med lägre förmånsvärde och bränslekostnad.

Artikelbild

| Mekanisk växelväljare och en stor pekskärm där bland annat ett funktionellt men inte sofistikerat navigationssystem ryms.

Den privatbilist som köper Camry får en tämligen anonym, välkomponerad och fullständigt ospännande bil. I en tid då många nya bilmodeller skränar med sin närvaro kan det vara ett försäljningsargument att bara vara genomtänkt och prydlig.