Plötsligt kändes alla andra motorcyklar uråldriga. Så pass modern och sofistikerad var nämligen Honda CB 750 – som tog världen med storm när den började rulla ut på vägarna under sommaren 1969.

Men vad var anledningen till all uppståndelse?

Den hade allt! Från en fyrcylindrig motor och överliggande kamaxel till skivbroms, elstart och blinkers. Finesserna i sig var inte nya men det här var första gången de fanns på en och samma maskin, berättar Mikael Sandholm, redaktör för tidningen Allt om MC.
Artikelbild

| "Världens bästa motorcykel" kallades Honda CB 750.

Krävde större hojar

Den modernt formgivna CB 750 var driftsäker, blixtsnabb och vibrationsfri. Som om inte det var nog hade den även en tilltalande prislapp. Kort sagt hade japanerna skapat en sensation.

Men steget dit hade tagits lite motvilligt. På Hondafabriken var man nöjd med sina mindre hojar, men eftersom försäljningen i USA började peka nedåt fick man anpassa sig. Amerikanerna ville ha större maskiner.

Resultatet blev en rak fyra på 736 kubik, som kunde ge hela 67 hästar, med en tillhörande femväxlad låda. Ekipaget kallades för ”världens bästa motorcykel” och efterfrågan var enorm.

Artikelbild

| Sedan CB 750 har tekniken gått framåt med stormsteg och motorcyklarna har fått allt bättre köregenskaper.

Höjde ribban

Självfallet ville även konkurrenterna vara med i leken. Några år senare höjde Kawasaki ribban med modellen Z1 och inför 1978 lanserade de fyra japanska märkena var sin superbike med nya nivåer av teknologi, effekt och körbarhet.

Artikelbild

| Hondas moderna look är naken och sportig, som Honda CB 1100.

Köparna jublade – men alla var inte lika positiva till utvecklingen.

De japanska hojarna var spiken i kistan för de brittiska maskinerna. Den tidigare så starka mc-nationen hade levt på gamla meriter och inte uppdaterat vare sig motorer eller bromsar. Nu gick den under, säger Mikael Sandholm.
Artikelbild

| Honda gjorde mängder av hojar i sin CB-serie, bland andra en 360.

Sedan Honda CB 750 erövrade världen har fyra cylindrar blivit vardagsmat. Numera tillverkas motorcyklar som är lättare, stabilare och betydligt mer förfinade med 200 hästar.

Men vad vore de utan CB 750?