Ibland inträffar det fullständigt oväntade. Som härom dagen, då min tolvårige son klev in i nya Toyota Corolla och sa "den här bilen är läcker, en sån här skulle jag vilja ha".

Hans nyfikenhet på de testbilar jag kör är för det mesta begränsad. Främst är det sportbilar och gärna ombyggda, trimmade och spektakulära sådana som fångar hans intresse – det vill säga snarare bilar han ser på Youtube än på vår parkeringsplats.

Stabil vardagsvän

Artikelbild

| 18-tumsfälgar ingår i det mest påkostade och rejält dyra utrustningspaketet. Sannolikt blir både rullkomfort och bullernivå bättre med mindre fälgar och däck med högre profil.

Toyota Corolla är bilvärldens svar på hushållsosten. Man kan köpa den för att mätta ett behov utan att reflektera särskilt mycket. En bra bil utan extravagans. Så har det åtminstone varit under modellens första 53 år och elva generationer. De senaste tolv åren har Corolla av någon svårbegriplig anledning hetat Auris på den svenska marknaden, men med den tolfte generationen är ordningen återställd. Nya Corolla vill höja sig lite över konkurrenter och föregångare genom att erbjuda en mer personlig stil och högre utrustningsnivå. Modellen ska täcka upp för både Auris och den numera nedlagda storasystern, Avensis.

Det är kanske det min unge son identifierar. Nya Corolla har en interiör med svepande former och en svalt modern atmosfär. Plastmaterialen är snäppet trevligare att se på och röra vid än vad som har varit brukligt i Toyotas basmodeller.

Flera format

Köparen kan välja mellan femdörrars halvkombi och en vanlig kombi. Det är den sistnämnda vi har provkört. Framstolarna har inte bara snajdig form utan är även sköna att sitta i, både långa och korta provförare verkar trivas. Baksätet är inte lika trevligt. Dels skymmer de fina framstolarna sikten onödigt mycket, dels är takhöjden förvånansvärt skral. Provbilen har visserligen ett stort och delvis öppningsbart panoramasoltak, som låter ljuset flöda in i kupén. Men det stjäl utrymme. Fotografen Anders är 186 centimeter lång och skrapar hjässan i taket.

Artikelbild

| Designen är betydligt mer karaktärsfull framtill på nya Toyota Corolla. Märket försöker hiva sig upp ur den gråmelerade bilbyggartraditionen. Koncernchefen Akio Toyodas order lyder ”no more boring cars”.

Det finns tre motorer att välja mellan. Minst och billigast är en 1,2-liters bensinmotor på 116 hästkrafter. Nästa steg är en självladdande hybrid (bensin och el) på 122 hästkrafter. Toppversionen, som vi har kört, har en tvåliters hybrid (bensin och el) på hela 180 hästkrafter.

Hög prislapp

Artikelbild

| En liten aning större kaross med kraftfullare linjer präglar nya Toyota Corolla. Den ersätter både föregångaren Auris och den större modellen Avensis.

Den sistnämnda finns i provbilen och fungerar finfint ihop med en steglös automatlåda. Omkörningar i landsvägsfart går kvickt och den lite sega, artificiella känsla som har präglat många av Toyotas och systermärket Lexus hybrider genom åren är numera borta. Problemet är att hushållsosten – eller om den möjligen förvandlats till en herrgårdsost – har ett pris som indikerar att den hör hemma i delikatessdisken. Provbilen med stora motorn och högsta utrustningsnivån, Executive, kostar 335 00 kronor plus 8 500 kronor för navigationssystem och 13 900 för glastaket.

Billigast är Corolla Touring Sports 1.2 Life för 194 900 kronor. En mer trolig medelväg för många köpare är 1,8 Hybrid Style för 267 900 kronor. Corolla fortsätter att vara en klok och till synes välbyggd bil mitt i startfältet. En bil som köps med förnuftet snarare än känslocentret – även om en tolvårig bilentusiast alltså kan tända till på dess design.