”Sol, vind och vatten – är det bästa som jag vet”. Det är lätt att få Ted och Kenneth Gärdestads ballad i bakhuvudet när man kör laddhybrid på Gotland. ”Öjn” har 1 900 soltimmar per år och brukar hamna i topp på Sveriges sol-liga. Det blåser rätt bra här också, så läget för vindkraft är förstås gynnsamt. Regeringen vill gärna att Gotland ska bli pilot i omställningen till ett förnybart energisystem, och enligt en förstudie från Energimyndigheten och Vattenfall skulle batterilager som fångar in kraft från både vind och sol kunna fördubbla den befintliga elproduktionen på ön.

Kort elsträcka

I teorin bäddar det för fler elbilar och laddhybrider här. Men det är en sak vad rapporter hoppas på och en annan hur verkligheten ser ut. För såväl gotlänningen som fastlänningen med normalinkomst skulle det svida rejält i plånboken att investera i Volvos nya laddhybrid. Att som privatperson köpa en laddbar bil, som med några extra tillval landar på nästan en halv miljon, lär tära på hushållets resurser. Och då kommer man inte längre än 4,6 mil på el med dyrgripen. För tjänstebilsföraren som kan ladda på jobbet däremot kommer nya XC40 T5 Twin Engine att bli ett intressant alternativ.

Artikelbild

| Även om du laddar bilen med förnybar el så rullar den som mest 4,6 mil.

Räckvidden ökas

Den bil vi kör är en specialversion som inte har det 10,7 kWh-batteri som kommande produktionsbilar får. Såväl räckvidd som bromskraftåtervinning kommer att justeras till det bättre i de bilar som tillverkas från vecka 46 – mitten av november. Batteripaketets kapacitet ökas då med 15 procent och räckvidden når därmed enligt WLTP:s preliminära siffror upp till 46 kilometer. Men redan i dag finns det andra laddhybrider med en räckvidd på över fem mil på el, så Volvo kan inte riktigt yvas över det strömmade spelrummet. Både BMW och Mercedes kommer snart med laddhybrider som utlovar räckvidder mellan åtta och tio mil.

Ilande ljud

Vi provar de olika körlägena ”Pure”, ”Hybrid” och ”Power” både på grusiga stråk och asfalterade landsvägar. Under det tysta strömläget tränger en hel del ljud från både vägen och blåsten in. Dessutom ger elmotorn ifrån sig ett svagt ilande, betydligt mer märkbart än det vanliga diskreta vinandet som man brukar höra i strömmade bilar.

Artikelbild

| Även om du laddar bilen med förnybar el så rullar den som mest 4,6 mil.

Köregenskaperna är annars lika trevliga som i XC40 utan eldrift, med precis styrning och god väghållning. Och det är bra krut i ”Power”-läget för den som vill göra blixtsnabba omkörningar.

Exteriört och interiört är det inte mycket som skiljer från den ”vanliga” XC40. På bakluckan står det Twin Engine. Luckan till ladduttaget finns på vänster framskärm. Inne i bilen är det på infotainmentskärmen man hittar nyheterna – här går det att se laddstatus och hur långt man har kvar på el. Utrymmet i mittkonsolen har krympt lite eftersom batterierna tar sin plats.

Artikelbild

| Köregenskaperna är lika trevliga som i XC40 utan eldrift, med precis styrning och god väghållning.

Den som beställer en Volvo XC40 T5 Twin Engine nu får ut sin bil ungefär vid årsskiftet. Då är det inte så soligt på "öjn" men desto kraftfullare vindar och vågor.