Kommunens krogtips får hård kritik

Destination Uppsala har hamnat i blåsväder. Detta efter att det kommunägda bolaget köpt textreklam från en bloggare som besökt en och samma restaurangkoncern i marknadsföringssyfte.

Destination Uppsalas beslut att köpa in en recension där enbart restauranger som ägs och drivs av Svenssons krogar

Destination Uppsalas beslut att köpa in en recension där enbart restauranger som ägs och drivs av Svenssons krogar

Foto: Eleonor Svensson/UNT arkiv

Uppsala kommun2019-09-12 18:00

Flera privatpersoner har reagerat på blogginlägget ”Bra restauranger i Uppsala – fem tips!” som har köpts och beställts av Destination Uppsala. På bolagets Facebooksida har ett 50-tal hittills skrivit kritiska kommentarer om uppdraget som av många upplevs som missgynnande för Uppsalas övriga restaurangverksamheter ­– inte minst med tanke på att Destination Uppsala är ett kommunägt bolag.

Bakgrunden är att Destination Uppsala har gett Christian Muda från Matochresebloggen.se i uppdrag att testa fem restauranger i Uppsala under en och samma dag. Det anmärkningsvärda är att samtliga fem restauranger ägs och drivs av koncernen Svenssons krogar.

”Jag förstår om Svenssons krogar vill göra ett sånt här samarbete, men att det kommunägda bolaget Destination Uppsala agerar kanal är direkt anmärkningsvärt och omdömeslöst”, skriver en kvinna på Destination Uppsalas Facebook-sida.

Enligt Helena Bovin, som är marknadschef på Destination Uppsala, ligger annonsprojektet med bloggen inom deras uppdrag som går ut på att locka nya besökare till Uppsala genom aktiviteter, kampanjer och marknadsföring.

– Det här enskilda inlägget med restaurangbesöken har väckt känslor och frågor, och det kan jag förstå om man bara ser det här enskilda inlägget. Fast ser man till helheten är det inte så att vi favoriserar någon verksamhet. Men vi tar till oss av kritiken i vår utvärdering och kommer se över hur vi hanterar dess samarbeten framöver, säger Helena Bovin som berättar att det omstridda inlägget är en del i ett längre samarbete med Matochresebloggen.se där ytterligare tre inlägg har publicerats.

Varför valde ni bara Svenssons krogar?

– Det beror på att vi tycker att de har ett intressant utbud för målgruppen och en variation av restaurangtyper med tanke på att uppdraget gick ut på att provsmaka flera restauranger under en och samma dag. Vi har stått för alla kostnader exklusive alkohol, fortsätter Bovin.

Du tycker inte att ni gynnar en enskild ägare i det här fallet?

– I det här projektet är det vi själva som har valt ut Svenssons krogar som en samarbetspartner. I andra kampanjer har det varit andra samarbetspartners. Det här är en marknadsföringsinsats, det är ingen recension eller liknande.

Kommer ni fortsatta samarbeta med Matochresebloggen.se?

– Ja, han kommer att komma tillbaka senare i höst och besöka andra verksamheter.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!