Den är limegrön, hög och fyrkantig. Att sätta sig på förarplats och beskåda instrumentbrädan är som att förflytta sig 30 år tillbaka i tiden – det är mycket plast och fyrkantiga knappar. Nåja, mitt i allt sitter faktiskt en sjutums infotainmentskärm, eftersom det är en bil med Inclusive-utrustning jag kör. Men i det stora hela är provkörningen av fjärde generationens Jimny en resa i tiden.

En ljuvlig resa för en bilnostalgiker. Uppmärksamheten bilen får under turen i Skåne är också speciell. Så många tummen-upp och glada leenden är det sällan en testförare möter.

Älskad klassiker

Artikelbild

| Suzuki Jimny kan köras på oländigt underlag utanför skogsvägar och stigar.

Sedan första generationen rullade ut på 1970-talet har den sålt i mer än tre miljoner exemplar. De nya Jimny-bilarna som har levererats till Sverige är redan slutsålda. Den som beställer en bil i dag får vänta på leverans till efter årsskiftet. Det här är i sanning en älskad bilmodell.

Jag får kämpa ordentligt för att inta en neutral hållning till kultbilen. Hela provkörningen utvecklar sig till en kamp mellan förnuft och känsla. Förnuftet kraxar upprört att bilen sörplar vätska som en törstig i öknen, släpper ut för mycket koldioxid och har ett lastutrymme som på sin höjd klarar två medelstora matkassar. Känslan sjunger i stället mjuka toner om personlighet, att bilen sticker ut, är stryktålig och klarar skogsstigar och grustag utan problem.

Tuff i terräng

Först och främst kan vi konstatera att Suzuki Jimny är en perfekt bil för terrängen, och funkar bra för de som behöver ta sig fram där i stort sett inga vägar finns. Bilen är rambyggd och har vridstyva upphängningar både fram och bak – det gör att den kan köras utan problem på oländigt underlag. Det är enkelt att koppla om den vanliga fyrhjulsdriften till lågväxel. Jag provar i både branta backar i grustag och ute på försvinnande små skogsstigar, allt funkar delikat. Lite tristare är det att köra på motorväg. Det bullrar en hel del från vägen och att bilen är vindkänslig märks i blåsiga Skåne.

Artikelbild

| Suzuki Jimny kan köras på oländigt underlag utanför skogsvägar och stigar.

Den bil jag kör har den högre utrustningsnivån och en automatlåda. Just automatlådan skulle jag som köpare välja bort, den är alldeles för seg mellan växlingarna. En sådan här bil ska köras manuellt.

Svag säkerhet

Artikelbild

| Fjärde generationens Suzuki Jimny är en ljuvlig resa för en bilnostalgiker.

Utrymmena då? Fäller man baksätet så ryms det en hel del – bland annat en 165 centimeter lång motorreporter och ett par mindre väskor. Det går också att fälla alla säten helt plant om man skulle vilja övernatta i bilen.

Säkerheten väcker en del frågetecken. Suzuki Jimny har bara fått tre stjärnor av Euro NCAP, det europeiska utvärderingsprogrammet för nya bilar. Det är underkänt. Förvisso har retrobilen antisladd, antispinn, autobroms, filbytesvarnare, trötthetsvarnare och sex krockkuddar. Men Euro NCAP pekar på svagheter i krockkuddens skydd för föraren och skyddet mot pisksnärtskador vid påkörning bakifrån – samt efterlyser fler moderna förarstödssystem.