Apotekstjänst: Därför uteblev leveranserna

Apotekstjänst ger sin version på varför leveranserna har uteblivit. "Lagernivån var för låg när vi tog uppdraget", säger Eric Aronson, talesperson på Apotekstjänst.

"Beställningarna större än vad som angavs i avtalet med regionen", säger Apotekstjänst.

"Beställningarna större än vad som angavs i avtalet med regionen", säger Apotekstjänst.

Foto: UNT arkiv

Uppsala län2019-10-15 20:11

På tisdagskvällen svarade Apotekstjänst för första gången på tidningens frågor.  

När beräknar ni vara helt ikapp med leveranserna av sjukvårdsmaterial?

– Vi kan inte säga ett datum. Vi har prioriterat det mest akuta, säger Erik Aronson.

Det mest akuta, vilka produkter är det?  

– Det är de produkter som behövs de närmaste dagarna. Prioriteringar och urval tas fram tillsammans med regionen.  

Tyckte du att ni varit tillräckligt förberedda inför leveransuppdraget?  

– Vi var inte förberedda på att lagren var så tomma. Det var inte i nivå med det som angetts i avtalet. Hyllorna var tommare än beräknat när vi tog oss an uppdraget och vi fick fler beställningar än vi räknat med. Uppgiften var inte den som uppgavs i avtalet med regionen. 

Vad gör ni för att nu få bättre rutiner?  

– Beställningarna blev fler och större än vad som angavs i avtalet med regionen. Sen har beställningar gjorts utanför beställningssystemet från fyra olika håll, via IT-systemet, mejl, fax och telefon. Det här har gett stora logistiska knutar som behövts lösas manuellt.  

Folk har tvingats få sina operationer framskjutna. Vad vill du säga till dem?

– Jag kan bara beklaga. Vi gör allt vi kan och tar det här på allvar.  

Tidningen har sökt er i flera dagar. Varför har ni valt att inte kommentera tidigare?  

– Fokus har varit att hantera situationen, leveranserna måste fram. 

Vad gör ni för att detta inte ska ske igen?  

– Nu har vi fokus på leveranserna så att ett normalläge uppstår.

Karta: Akademiska Sjukhuset
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!