På den här tiden var rallysporten stor i Uppland.

Tillsammans med Närke/Värmland var det Upplands distrikt som fostrade de allra bästa rallyförarna.

Där fanns Björn Waldegård, Åke "Bryggarn" Andersson, Bengt Söderström och Ove "Påven" Andersson. Men också Erkki Temmes från Skepptuna.

Artikelbild

| UNT:s första sportsida den 2 fabruari 1976. Erkki Temmes från Skepptuna har vunnit Roslagsvalsen i sin Saab V4. "Äntligen blev det seger, fjräde försöket," sade han till UNT:s reporter Bengt Bylund.

– Han var helt tokig, men snäll och trevlig, säger Lasse "Huggarn" Jansson, som var en av de som tävlade under samma period. Ja, de åkte faktiskt tillsammans någon gång.

Erkki Temmes kom från Helsingfors i Finland till Sverige. En förvisso ganska så hetlevrad förare (han började tävla i slutet av 1960-talet), men en talang som under några tävlingar slogs med storheter som Stig Blomqvist och Per Eklund.

Han bosatte sig i Märsta och började köra för Skepptuna.

På Temmes meritlista finns bland annat starter i VM-tävlingarna i Jyväskylä och RAC-rallyt i Storbritannien. Han var totaltvåa i Sydsvenska rallyt 1977 efter Sören Nilsson från Kils MK.

Artikelbild

| UNT:s förstasida fredag den 5 juni 1981. Erkki Temmes har omkommit i en bilolycka i närheten av Lunda kyrka inte långt från Arlanda flygplats.

I början var det Saab som gällde – en V4. Framgångarna var många, men även avåkningarna. Temmes lade inga fingrar emellan – om man säger så ...

Lasse Jansson minns en tävling i Norrköping (Majpokalen) där Temmes körde av men fick upp bilen på vägen igen och gjorde allt för att fullfölja tävlingen.

Jansson berättar:

– När de (Temmes) kom in med bilen till servicen var den helt kvaddad. Då hade han rullat, och det var ganska vanligt. "Fan, Lasse, jag slog på skallen där ute, men slog igång motorn igen och åkte ännu värre ..."

Det fanns bara ett problem för Temmes: det var något som slog mot händerna på kartläsaren och Temmes. Vindrutetorkarna.

– Hela framrutan var ju borta, så det var vindrutetorkarna, säger Jansson.

Temmes bad kartläsaren "bryta bort skiten."

Hela avgassystemet – eller rökgången som Temmes sade – hängde och släpade. Han slog in bakrutan och skickade in "rökgången" och fortsatte köra.

Men lite senare i tävlingen kom nästa avåkning. Hela sidan på bilen var intryckt och då kunde inte ens Temmes fortsätta.

– Det var sådan han var, het och ivrig men snäll och trevlig. Och en väldigt bra rallyförare. Han kunde säga saker som, "satan, helvete, jag åkte av, tappade ratten. Rakt in i stolpen, bara otur."

Man måste nästan höra när Lasse Jansson berättar (med stor värme) om Erkki Temmes, när han härmar den svensk-finska brytningen.

Även Thorbjörn Edling, svensk mästare 1986, 1987 och 1988, minns Temmes. De tävlade mot varann på 1970-talet, på den tiden Edling körde Volkswagen, en gammal hederlig 1500 typ 1 ("Bubblan") och senare en Saab.

– Jag minns Erkki som en positiv kille, ingenting var omöjligt för honom. Han var levnadsglad. Som rallyförare åkte han fort, bland de värsta. När man var ung hade man Erkki Temmes som idol, säger Edling, som tävlade för SMK Uppsala medan Lasse Jansson körde för Films MK.

Torsdagen den 4 juni 1981 avgjordes Skepptunas Midnattsspecial, en populär rallytävling. Men varken Temmes eller Jansson var anmälda.

För Temmes slutade allt den där junikvällen för 37 år sedan på länsväg 273 söder om Almunge och riksväg 77.

Det är inte helt klarlagt exakt vad som hände, men att Erkki Temmes tillsammans med sin yngre svåger var på väg ut för att titta på Midnattsspecialen är klart. Det var alltså ingen transportsträcka i tävlingen. Det var civila bilar.

Temmes åkte i sin Porsche Targa (en 911:a med avtagbart tak). Det var en fin sommarkväll, taket var av och en Targa på den tiden hade runt 260 hästkrafter. Bilen var liten och lätt.

En annan bil som också var på väg till samma sträcka var av märket Mercedes och kördes av en kompis till Temmes, även han i rallybranschen.

Farten trissades upp på asfaltsvägen. Väldigt hög fart visade undersökningarna efter olyckan.

En del säger att Porschen fick punktering, andra säger att Temmes – i hög fart – väjde för en bil som var på väg ut på länsvägen. Hur som helst så körde Temmes av vägen och bilen studsade mot en vall vid sidan av vägen.

Smällen var förstås enorm. Bilen voltade flera gånger.

Erkki Temmes och hans svåger använde inte bälte och kastades ur bilen.

I UNT dagen efter, den 5 juni 1981, löd rubriken: Känd rallyförare olycksoffer. Två omkom i bilvolt på väg till rallytävling.

I tidningen stod att läsa att vittnen sett bilarna i mycket hög hastighet strax söder om Lunda kyrka. Mercedesen först med Porschen tätt bakom.

Enligt UNT:s artikel försökte Porschen köra om Mercedesen samtidigt som en annan bil var på väg att köra ut från en liten avtagsväg.

Mercedesföraren sade i polisförhöret att han började bromsa sin bil när han såg bilen som var på väg att köra ut på vägen. Temmes lär inte ha uppfattat detta och tvingades väja varpå (den allmänt känt svårkörda) 911:an fick sladd.

Porschen var enligt polisen så oskadad att de åkande, enligt Märstapolisen, nog hade klarat sig om de bara hade haft bilbältet på sig.

Erkki Temmes passagerare kastades ur bilen och blev liggande i ett dike långt från olycksplatsen och hittades först sedan en åskådare från rallytävlingen börjat söka efter honom.

Efter olyckan mätte polisen mellan 50 och 100 meter sladdspår efter Temmes bil.

Erkki Temmes blev 33 år.