Linda Lövqvist

I'm a runner

Detta är en blogg för dig som gillar löpträning. Följ mig på min resa tillbaka till eliten och bli samtidigt uppdaterad med det senaste inom löparvärlden. Vilka motionslopp ska jag springa, hur tränar jag min teknik på bästa sätt, hur förebygger jag för skador?
Detta är en extern blogg utanför UNT:s utgivaransvar.

Invigning av I'm a runner Studio

I janauri 2014 blev jag klar sjukgymnast på Uppsala Universitet och började jobba heltid på en primärvårdsklinik i Gävle där jag tidigare haft min praktik. Ett spännande jobb men jag märkte snabbt att jag hade behövt träffa de här patienterna tidigare, innan de fått långvarig smärta. Smärta som i flera fall tvingats till sjukskrivning på grund av att de inte klarar av sina arbetsuppgifter längre. För att patienterna skulle kunna bli av med sin smärta/skada på sikt behövde behandlingarna kompletteras med att lära dem om hur kroppen fungerar, inspirera dem att röra på sig samt lära dem hur de använder sina muskler på jobbet för att de inte ska överbelastas. Det är lätt att fokusera på behandling av den specifika smärtan men för att undvika att besvären återkommer är det viktigt att se till hela individen för att finna grundorsaken samt att även se över hur individen belastar sin kropp i vardagen.

Jag började fundera på hur jag kunde skapa något nytt som kunde inspirera människor att vara mer i rörelse, för att förhindra arbetsrelaterad stress och att långvariga smärtor uppstår. Ett upplägg som inspirerar till att träna konditionen regelbundet och som passar alla, oavsett förutsättningar. Det tog inte lång tid förrän I’m a runnerloppet hade skapats. Ett 5km lopp som du kan gå eller springa en gång i månaden under hela sommarhalvåret. Att inte låta det gå för lång tid emellan hoppas vi ska inspirera att hålla igång träningen.  I samband med loppet efterfrågades löpträningar mellan loppen för att förbättra möjligheten till att förbättra sig till nästkommande lopp. Deltagarantalet ökade successivt och vi startade upp fler pass i veckan. Idag, 3 år senare, har vi 9st pass i veckan uppdelat på både löpträning och spiral stabilisering i det ordinarie träningsschemat. Vi har i snitt 4st introkurser som pågår varje vecka. Alla introkurser är på 10 tillfällen och startar regelbundet under året. Introkurserna innehåller både teori och praktik och ger dig grunden i spiral stabilisering och den löpteknik vi lär ut. Kurserna ger dig allt du behöver för att sedan kunna hoppa på det ordinarie schemat för fortsatt träning mot dina mål.som

Det var just spiral stabiliseringen som var grunden i att jag började att leta efter en lokal då träningen görs bäst framför spegel. Speciellt i början när man lär sig tekniken. Känner du inte till spiral stabilisering sedan tidigare kan man kortfattat säga att det är ett bra komplement för löpare att kunna utvecklas på ett effektivt och skonsamt sätt. Men också värdefullt för dig som vill förbättra din hållning, rehabilitera en överbelastningsskada eller minska belastningen på dina leder.

Att vi tillslut hamnade i just dessa lokaler började med att jag skulle kolla på en basketmatch i Fyrishov. Påväg upp på läktaren går vi förbi Widerlöv som visade upp ett nyproduktionsprojekt som skulle börja byggas. Jag minns så väl hur mina ögon fastnade på byggnadens tak! En löparbana på taket? I uppsala? Jag bara måste flytta dit. Då hade jag ingen tanke på att flytta företaget dit utan privat. Jag läste på mer om fastigheten och såg att de skulle hyra ut lokaler också. Jag kontaktade Rosendals Fastigheter direkt. Vi började att titta på ritningarna fram och tillbaka och tillslut hade vi fått ihop det. Allt vi behövde hade fått sig en plats på ritningen. Peab och Rosendalsfastigheter har gjort ett jättejobb och vi är glada att äntligen ha en Studio att utgå ifrån. Det känns fortfarande overkligt. Nu kan vi genomföra allt ifrån samma plats, hålla i föreläsningar, göra löpanalyser, leda spiral stabiliseringsklasser och även ha nära till fantastiska grönområden för att träna löpning och löpteknik.

Med de tjänster vi erbjuder vill vi ge möjlighet att påverka i tid, innan smärta/ohälsa utbrutit. Och om det har gjort det så vill vi långsiktigt stötta dig tillbaka för att undvika att det uppstår igen i framtiden. Via våra kropp- och gång/löpanalys kan vi se eventuella risker att utveckla smärta och ohälsa i tid. Genom våra introkurser förmedlar vi kunskap både teoretiskt och praktiskt för att du ska ha en bra grund att luta dig tillbaka på samt via de ordinarie träningspassen ger vi möjlighet att kunna få coachning regelbundet året om för att successivt utvecklas. Att regelbundet göra analyser (som medlem ingår 1 analys/termin) får du guidning om du är på rätt väg och I'm a runnerloppen finns med som inspiration för att hålla träningen uppe under sommarhalvåret.

Det känns extra roligt att vi har två behandlingsrum där det ena rummet hyrs av Zonterapeut Pa Sandberg. Har du en smärta som inte vill ge med sig kan jag varmt rekommendera att gå till Pa. Han har en bra helhetssyn och är fantastiskt duktig på att skapa perspektiv och ge dig redskap för att finna orsaken till din smärta. I helgen flyttar också David Gutå in. Han är Kiropraktor och har en 5 års akademisk utbildning i England. Han har sedan 2014 jobbat i Stockholm men har nu tagit sig tillbaka till Uppsala. Ett starkt team där vi alla har samma huvudfokus, att ge dig redskap för en friskare och skadefri vardag.

Jag informerar om vilken information man får vid en kropp- och löpanalys.

Ett spänt ögonblick! Sådan häftig känsla.

”Jag förklarar härmed I’m a runner Studio invigd…”

Malena Ranch och Rafael Waters kom på invigningen!

Peak Performance var på plats och visade upp deras fantastiska Höstkollektion.

Påväg upp på taket för stafett.

Vårt lag var en raksträcka efter de ledande laget. Malena tog ikapp och inför sista sträckan var det alldeles jämt. Rafael och jag växlar samtidigt (!)

Hur skulle de här gå. Jag bara måste vinna. Annars skulle jag få höra det flera gånger om. Och att Rafael dessutom sprang i jeans.

En otroligt jämn kamp…

…hela vägen in i mål! Så kul!!

Gorgen Abrami från Rosendal Fastigheter. Stort tack för all stöttning under hela resan. Fantastiskt att allt nu är på plats!

Studion växer fram

Första veckan i Juli kom leveransen på speglarna som ska upp i I’m a runner Studio. Alla speglar kom samlade på pallar och var ganska tunga, 308kg! Det var en spännande utmaning att få upp dessa till tredje våningen. Men alla speglarna höll, som tur var.

Speglarna är så efterlängtade. Vi har under senaste året inte haft möjlighet att träna på platser där speglar varit tillgängliga. Framförallt i början när man lär sig Spiral stabilisering är det värdefullt att få feedback via speglarna, men även när man utmanar med nya övningar. Det är ofta nya muskler som ska hittas och det är inte alltid kroppen gör det man önskar och med hjälp av speglarna kan man lätt se när kroppen kompenserar och man kan justera.

Speglarna var nu på rätt plats men innan de kunde monteras upp behövde vi få upp räcket som Spiral stabiliseringsbanden ska fästas i.

Det var riktigt knepigt att skruva fast räcket på fästena. Men vi lyckades skapa ett verktyg som kom åt. Den där lilla skruvmejsel bitsen ramlade HELA tiden från skiftnyckeln. Superlim blev vår räddning.


Några dagar senare tog vi oss an speglarna. Lim skulle tydligen räcka. Vi var skeptiska på att lim skulle klara de här tunga speglarna, men vi gav det ett försök.

kaffepaus!Otroligt imponerad av mina workers! Aldrig monterat en enda spegel tidigare och agerade som riktiga proffs. Mor, far och svåger, Tack! 

I'm a runner Lab tar form

Den 30 juni började semestern, en semester som inte skulle bli som mina tidigare somrar. Ingen resa var bokad, utan kalendern innehöll bara en sak. Det skulle vara starten på något nytt. Två veckor tidigare hade jag fått nycklarna till det jag kämpat för så länge. Det kändes overkligt att äntligen stå där, i en helt ny fantastisk lokal!

Att ha allt samlat under samma tak är precis det vi behövde. När allt har varit utspritt på olika platser har det varit svårt för kunderna att kombinera pass. Att träna löpning efter ett spiral stabiliseringspass är perfekt och det ger en helt annan känsla i steget. Med hjälp av lokalen är detta möjligt och gruppträningspassen är placerade för att kunna kombinera både gruppträningspass i spiral stabilisering och löpning för att kunderna ska få ut så mycket som möjligt av passen. Kombinationen gör att löpningen blir skonsammare och träningen effektivare. En optimal kombo!

“FÄRIDIGSTÄLL LOKALEN” stod stort över semesterveckorna och det blev precis så. Nu börjar semestern närma sig sitt slut men det ska bli fantastiskt kul att äntligen ta emot er. De är ni kunder som kommer göra lokalen.

Vi började med I’m a runner Lab där löpanalysutrustningen ska ta sin plats. Här skulle en skog placeras upp på väggen med ett bländande solljus. Tanken med väggen är att den ska ge ett lugn i kroppen som kan vara med och bidra till ett avslappnat löpsteg. Det är då vi springer som bäst. Att springa på löpband är alla inte vana vid och oftast inte kundernas favorit. Är man ovan att springa på band är det lätt att spänna sig men kanske kan väggen lura kroppen att man är ute och springer i skog och mark, vad tror ni? 

Jag gillar stora vita väggar, stilrent! Men just den här väggens görs bäst som skog.

Nu kör vi!

Ätt sätta upp en fondvägg är enkelt. I alla fall om man har den här skickliga personen i samma rum!

– Linda, har du beställt rätt längd? (Paniken som uppstår när vi tror att jag förväxlat längden med bredden vid beställningen.)

En av Uppsalas starkaste profiler under 30år

Uppsala Det känns fantastiskt roligt att ha blivit utsedd till en av Uppsalas starkaste profiler under 30 år. Jag brinner för att inspirera och sprida kunskap om hur vi når en bättre hälsa och en smärt- och skadefri vardag via regelbunden löpträning kombinerat med Spiral stabilisering. Det är fortfarande många som inte känner till vad Spiral stabilisering är och vilka positiva effekter det har på kroppen. Men att få äran att bli utsedd till en Uppsalas starkaste profiler är en stor hjälp att kunna sprida denna kunskap vidare. Tusen tack för nomineringen!

Mitt mål är att alla ska känna till vad spiral stabiliseringen är och på vilket sätt de kan använda sig av av de spirala muskelkedjorna i vardagen både när vi går och springer och därmed nå en friskare och skadefri vardag. Vill du läsa mer om det redan nu kan du gå via denna länk: Spiral stabilisering

My crew! Tack för att ni alltid finns där och stöttar.

Min syster Sandra Lövqvist och hennes vän Martina Gårdenberg

Bästa vän, Babak sarehkhani 

Lillasyster Erika Lövqvist, Moster Helena Lundqvist och min kära mor, Suzanna Jansson

Min första halvmara

Det var alldeles för länge sen jag sprang ett lopp. För mig är alla lopp, oavsett storlek, förknippat till tävling. Och ska jag tävla då gäller det att jag kan prestera. Senaste tiden har det varit mycket fokus på jobb och min träning har inte prioriterats. Jag är därför väldigt långt ifrån den form jag en gång hade. Och det har varit en ständig kamp i huvudet om jag ska tävla eller inte. I löpning är det så otroligt lätt att se vilken form man är i och därför har jag inte velat tävla, med risken att springa mycket sämre än vad jag en gång klarat. Jag vet, det låter helt galet. Att undvika något man gillar att göra på grund av att man inte är tillräckligt bra.

Jag älskar att springa lopp. Jag älskar hela upplevelsen. Allt ifrån att äta den perfekta frukosten på morgonen, till pirret som växer i kroppen ju närmre man kommer tävlingen, till att stå där på startlinjen och vänta på att startskottet ska gå av. Sen det bästa av allt, själva loppet! Känslan av att springa precis på den kapacitet man klarar. Det är fantastisk känsla! Och varför hålla sig undan något som ger så mycket glädje för att jag är rädd för att inte kunna prestera på den nivån jag en gång hade? Obegripligt.

Målet är att klara ett maraton
I våras bestämde jag mig för att släppa dem tankarna och göra det som är kul. Jag tränar bäst med tydliga mål och jag vill kunna komma tillbaka och springa 800m/1500m på bana. För att inte hamna i tankarna där jag jämför mig med mina tidigare tider har jag lagt upp andra mål som inte är tidsbaserade, de räcker att mina mål på sikt är det. Under denna sommar har jag därför ett helt nytt mål, att klara av ett maraton!

Det här målet, att klara ett maraton, sattes i samband med att Im a runnerloppet gick ihop med Ekebyloppet och Uppsala Kulturmaraton och skapade det unika samarbetet uppsalalopp.se. Detta är ett jättestort steg för mig då jag tyckt att 10km har känts långt nog. Jag har sprungit två 10km lopp i mitt liv. Midnattsloppet i Sthlm år 2006 på tiden 43.30min och Blodomloppet i Uppsala 2014 på tiden 42.10. Jag har alltid varit så imponerad över alla som springer maratonlopp. Att orka hålla fokus och pressa kroppen under så lång sträcka. Och att nu få uppleva det själv om 3 månader. Det känns mäktigt. Och framförallt väldigt nervöst!

Hålla god frekvens och kort kontakttid
Sedan slutet på mars/början av april i år drog jag på mig en förkylning med halsont och feber. Efter en vecka hade det lagt sig men jag fortsatte att vara väldigt snuvig och hostig. Det tog 6 veckor!! innan jag blev helt bra och kunde träna, men det visade sig inte vara en förkylning utan det som gjorde att det blev bra var att jag blev rekommenderad att ta antihistamin. 2 dagar!! efter att jag började blev jag helt bra. Jag har aldrig haft problem med pollen tidigare men nu verkar jag ha utvecklat en allergi. I och med detta anmälde jag mig inte på ”challenge” 21km på Ekebyloppet som är den första utmaningen i Uppsalalopp.se och en del av upptrappningen till maraton utan anmälde mig till 5km. Några dagar innan tävlingen tänkte jag om. Det är klart jag ska springa 21km, allergin var borta och för att klara ett maraton kan det vara bra att känna av hur en halvmara känns. Jag hade hört att Ekebyloppets långa bana var fantastisk så det var bara att börja ladda. Fokus var på att hålla en god frekvens genom hela loppet och sträva efter en kort kontakttid i marken.

Jag har på träning som längst sprungit 2st 20km pass. Den första gången var med Mohamad Hassan (som arrangerar Uppsala Kulturmaraton) förra året i februari på en Hälsomässa i Uppsala. Det var då jag fick höra om hans framtidsplaner för Uppsala Kulturmaraton. Otroligt inspirerande! Andra gången var i vintras och första gången jag sprang en halvmara var den 14 maj på ett träningspass som vi arrangerade med Uppsalalopp.se. Då sprang vi den första halvan av Uppsala Kulturmaratons bana.

En vacker men otroligt utmanande bana
I tisdags, på nationaldagen, var det dags för Ekebyloppet. Väderprognosen lovade fantastiskt väder så förutsättningarna för ett härligt lopp såg bra ut. Jag visste inte exakt hur banan gick men jag hade hört att det var varierat underlag med kuperad terräng. På flera delar av banan skulle man även springa på spångar.

Ca 30min innan start körde jag igång med spiral stabilisering i ca 15-20min tillsammans med flera löpare från våra löpgrupper. Vi mjukade upp kroppen och aktiverade löparmusklerna, de spirala muskelkedjorna, inför start. De sista minuterna passade vi på att ta lite bilder för att sedan leta oss vidare till starten.

Här är en del av I’m a runner’s team. Vi har precis förberett kroppen inför start med spiral stabilisering.

Mohamad Hassan, Malena Ranch från Uppsala Kulturmaraton och min kollega Gusten Johansson är superladdade inför starten på Ekebyloppet 2017.

Starten gick och jag försökte hitta in i ett behagligt tempo. Den första delen av banan var flack och efter ca 5km tog vi oss in i terrängen. Jag gillar att springa på plant underlag för där känns det som om jag har bäst kontroll på löptekniken. Men det är en härlig känsla att springa i skogen också. Det gäller att vara uppmärksam på ett annat sätt. Jag höll på och vurpa vid ett par tillfällen. Jag sprang i mina Vivobarefoot och det hade regnat mycket dagen innan så det var lerigt i skogen. Att springa på spångar med leriga platta vivobarefoot var inte det klokaste. Det blev otroligt halt. Efter skogspartierna kom vi ut på fälten. Benen kändes mycket möra och jag började bli nervös på om jag hade gått ut för hårt. Jag började scanna av tekniken och märkte att jag börjat ta långa steg och börjat svanka i ryggen. För att minska belastningen på benen och skynda på återhämtningen hjälpte det mycket att korrigera tekniken. Jag kortade ned stegen, minskade kontakttiden i marken och sträckte upp. Bara efter några steg kändes det bättre i benen och jag kunde landa med foten bättre under kroppen. Löpsteget flöt på igen. Via löpanalysutrustningen vi jobbar med (motion metrix) ser man tydlig skillnad i energiåtgång samt ledbelastning när vi landar med foten under kroppen och håller en god frekvens (gärna över 180steg/min) och det blev extra tydligt idag. Ju längre in i loppet ju mer behövde jag vara observant på steglängd och frekvensen i steget. De sista två kilometrarna var hela kroppen mör och när jag började skymta mållinjen kändes det så häftigt. Jag vara bara några 100 meter från att klara min första halvmaraton. Jag slutade på en tid 1.38.48 vilket var långt över min förväntan men det härligaste av allt var att kroppen orkade hålla tekniken längre än vad jag trodde jag skulle klara. En fantastisk känsla!

Fullt fokus mot Uppsala kulturmaraton
Under 3 månader gäller det nu att bygga på träningen och få mer mängd för att klara Uppsala kulturmaraton den 8e september.  Här kan jag inte jämföra mig med några tidigare tider och kan istället bara njuta av upplevelsen, att springa genom Uppsalas vackra natur. Därefter byter jag fokus till kortare sträckor för att se om det går att få en inomhussäsong med den här kroppen!

Efter loppet fyllde vi på med energi och hade 5 kamp. Vinnarna vann startplats till Midnattsloppet i augusti, Malena och Mohamad tog hem vinsten, men det var jämt in till sista stund. En utslagstävling avgjorde det hela. Stort grattis! 

I denna tävling fick man ta 1-3 pinnar på. 20 st pinnar totalt och den som tar sista pinnen förlorar.

På denna tävling satt de ihop via två snören. De som kom loss först vann.

 


Namn: Linda Lövqvist


Ålder: 26


Arbete: Löpcoach, Fysioterapeut och personlig tränare.


Instagram: imarunner.se