Under tisdagen pågick ett intensivt arbete med att pumpa ur vatten ur Skeppet som kantrade den 20 mars i Fyrisån. Timme för timme hävdes lutningen och slutligen stod hon upprätt igen.

I slutet av april gjordes ett försök att räta upp skeppet men vid den tidpunkten var vattentrycket för stort. Trots att Skeppet nu står upp finns det fortfarande mycket arbete kvar att göra

– Vi har fått upp Skeppet till nästan den nivå som behövs. Men allting inuti är blött och vi behöver pumpa mer, säger Peter Högosta vid Relita Industri & Skadeservice, som anlitats för att få upp båten.

Artikelbild

| Så här illa lutade Skeppet innan bärgningen.

Fartyget är just nu mycket tyngre än vanligt på grund av allt vatten och material som finns inuti.

– Allt material hamnade på fel sida och är nu fyllt med lera och dynga. Det behöver rengöras och vi måste tömma bort allt vatten och bråte, säger Peter Högosta.

Bärgningsledaren tror dock att man kommer kunna riva vissa av avspärrningarna runt Skeppet redan på fredag. Vad det kostat att bärga flytetyget återstår att summera men det har talats om miljonbelopp.

Varför båten kapsejsade ska nu undersökas. En teori är att vinterns is i Fyrisån tryckt hål på skrovet, men det är inte fastställt än vad som var orsaken.

Artikelbild

| I april gjordes ett misslyckat försök att få fartyget på rätt köl. Då bedömdes vattennivån som alltför hög.

– Vi kommer inte åt de ställen där den har tippat över. Just nu pumpar vi hela tiden så den inte ska sjunka ner igen. Vi anser oss vara helt klara när båten flyter av sig själv.

Det havererade fartyget har kallats en skamfläck för Uppsala men blev även något av en sevärdhet som drog blickarna till sig. Frågan är om inte en del kommer att sakna den karakteristiska synen av båten på sniskan i Uppsalas hamn.