– Jag tågpendlar och har parkerat cykeln på stationen i tre år och aldrig råkat ut för något. Men efter två dagar med de nya ställen fick jag bromsvajern avsliten, säger Angie Tegehall som skrivit ett inlägg i UNT:s Facebookgrupp Pendlingskollen om saken.

Enligt kommentarerna till inlägget är hon inte ensam om att uppleva att utrymmet mellan cyklarna är i knappaste laget.

Ett annat bekymmer är att det i praktiken kan bli omöjligt att få ner sin cykel från den övre våningen om någon parkerat en cykel med cykelkorg på platsen bredvid, eller en cykel med barnsits på platsen under. Olika cykelmodeller har styren i olika höjd och bredd, vilket gör att det kan bli krockar när man ska ta ner cykeln, trots nivåskillnader mellan platserna.

Artikelbild

| När någon parkerat med barnsits på någon av de nedre platserna blir det omöjligt att dra ut skenan till övervåningen.

– När cykelstället står på marken går det att lyfta ur cykeln när det är trångt. Men det är omöjligt när den står en och en halv meter upp i luften, säger Angie Tegehall.

De nya cykelställen är av märket Falco och säljs i Sverige av företaget Modulkonstruktion. Jonas Lundkvist, vd för företaget, säger att cykelstället är en beprövad modell.

– Den här modellen har utvecklats i 15–20 år och är mycket vanlig i hela Europa, säger han.

Har ni sett att det är några problem med att de är för smala?

Artikelbild

| När olika typer av cyklar står bredvid varandra kan styrena krocka, vilket gör att det blir stopp när cykeln ska ner.

– Det funkar för de flesta cyklar. Men alla cyklar får inte plats i alla cykelställ.

Enligt Jonas Lundkvist finns cykelställen med olika breddmått mellan cyklarna. Leveransen till Uppsala är enligt kommunens specifikationer.

Artikelbild

| Med olika typer av korgar framtill på cykeln blir det också stopp för cykeln bredvid.

På företagets hemsida rekommenderar man dock modellen med det smalaste måttet, 375 millimeter, mellan cyklarna. Jonas Lundkvist säger att rekommendationen är till för den som vill få plats med så många cyklar som möjlgt. Om man ska vara säker på att cyklarna inte hakar i varandra behöver man ha 600–700 millimeters mellanrum.

– Standardmåttet med 375 millimeter är det absolut vanligaste. Det finns några enstaka beställare som vill ha cykelställ med 500 millimeters avstånd, men det har aldrig hänt att någon beställer bredare än så, säger han.

Artikelbild

| Ett av tvåvåningsställen i Smedsgränd har vandaliserats.

Roger Lindström, områdeschef på stadsbyggnadsförvaltningen, säger att kommunen inte har fått ta emot några negativa synpunkter på de nya cykelställen. "Eftersom att det är en relativt ny typ av cykelställ i Uppsala håller vi fortsatt koll på hur de fungerar och används. Vi överväger även att sätta upp informationsskyltar med instruktioner", skriver han i ett mejl.

Har du upplevt problem med de nya cykelställen? Kommentera i Facebookgruppen UNT Cykelkollen.