Klagomålen går ut på att ersättningsbussar ofta saknas, och att det inte funnits någon tidtabell när de väl satts in. Frågan har blivit aktuell med tanke på att många tåg mellan Uppsala-Sala denna vecka ställts in på grund av spårfel.

– Man känner sig bortprioriterad på Salalinjen. Det finns ingen beredskap. När man kontaktar kundtjänst hänvisar de till en resegaranti som inte fungerar. De ger felaktig information på sin hemsida. Man får info sent eller inte alls, och då kan man missa ersättningsbussen, om det ens kommer någon. UL måste skärpa sig, säger en pendlare som vi pratat med.

Hos UL menar man att man gör så gott man kan.

– När det blir stopp i tågtrafiken försöker vi i möjligaste mån få in bussar. Det är inte alltid det går att få tag på. Vid ett större stopp som det som varit mellan Uppsala och Sala den senaste veckan så sätter vi in bussar åker kontinuerligt. Men eftersom bussarna tar längre tid på sig än tågen är det svårt att sätta en tidtabell för dem, säger Sture Jonsson, presschef på UL.

Pendlaren som vi pratat med menar att det känns som att UL inte bryr sig om de som tar tar Upptåget.

– Man känner sig inte respekterad som betalande resenär, säger hon.

Denna kritik menar dock UL är feltaktig.

– Vi anstränger oss lika hårt vilken sträcka det än är som drabbas av problem. Det finns ingen skillnad i ambitionen, säger Sture Jonsson.