Fram till och med år 2009 har man identifierat suicid i trafiken med avskedsbrev varpå antalet självmord varierat mellan 1 till 10 stycken per år.

Ofta hittas inga avskedsbrev och forskare har befarat att det egentligen handlar om en högre siffra, men man har inte kunnat slå fast att det är så, säger Tomas Fredlund, trafiksäkerhetsanalytiker vid Transportstyrelsen.

Men en analysgrupp med representanter från flera samverkande myndigheter har under senare år gjort ett försök.

Genom att kombinera de rättsmedicinska undersökningarna med psykosociala analyser kan konstateras att 143 av dödsfallen mellan 2012 och 2016 var suicid, motsvarande 10 procent av samtliga trafikolyckor med dödlig utgång.

Många involverar fotgängare på motorvägar, säger Fredlund.

Två andra grupper som är vanliga är mötesolyckor där förare frontalkolliderat med ett tungt fordon, samt singelolyckor där någon kört in i en bergvägg eller liknande.

Enligt honom handlar det förebyggande arbetet om att försöka minska möjligheten att utföra impulsiva handlingarna – att göra det mindre tillgängligt. Det kan till exempel handla om fler hoppskydd på broar och mitträcken.

Men det viktigaste arbetet handlar om att synliggöra problemet och upprätta kanaler mellan räddningstjänst, polis och sjukvård dit anhöriga kan vända sig. Genom att rycka ut och omhänderta personen har man förhindrat en del suicid vid tågstationer – och det skulle man även kunna göra på vissa trafikplatser, säger Fredlund.