Motorcyklister är en hårt olycksdrabbad grupp i trafiken. Risken att omkomma är i praktiken 25 gånger högre för en mc-förare än för en bilist om båda kör lika lång sträcka.

I nästan två tredjedelar av dödsolyckorna med motorcykel har farten varit över, eller mycket över, den tillåtna. Men dagens kameror i hastighetsövervakningen längs svenska vägar fångar inga motorcyklister. Föraren går inte att identifiera bakom visiret, och nummerskylten baktill fotograferas inte.

Mer effektiva fartkameror är nu ett av förslagen från Anders Wiman, som på Trafikverkets uppdrag gjort en förstudie om säkerhet för motorcyklister.

Man får se till att en kamera vänds så att den filmar fordonet bakifrån. Sedan kan man kommunicera med ägaren, säger Wiman.

Inget ägaransvar

Han har studerat hur några andra länder i Europa arbetar med säkerhet för motorcyklister, bland dem Nederländerna där ägaren av ett fordon hålls ansvarig för fartöverträdelser. Men Wiman vill inte se det systemet i Sverige.

Det är fel retorik att inte fokusera på den som gör handlingen, tycker Anders Wiman.

Mera utbildning och fler poliser längs vägarna är andra förslag.

En viss risk för upptäckt påverkar, konstaterar Wiman, som i förstudien haft gruppdiskussioner med mc-förare.

Oro för framtiden

Förslagen välkomnas av Per Johansson, vd i Mc-branschens riksförbund.

När bilister minskar sina olyckstal ytterligare sätts strålkastarljuset starkt på oss motorcyklister. Vi måste sänka våra olyckstal, definitivt, säger Johansson.

Han tror att ett brev hem till ägaren av en motorcykel som körts alldeles för fort blir en tankeställare för de flesta.

På lång sikt är Per Johansson orolig för drastiska åtgärder mot motorcyklar, kanske förbud, om inte olyckstalen går ner.

Tänk 2060. Då är bilar självkörande. Vi måste vara ödmjuka inför att bilar utvecklas i ett rasande tempo. Men motorcyklar måste vi köra själva.

Machotänkande

Per Johansson anser att många motorcyklister präglas av ett machotänkande.

De vill inte diskutera sin rätt att sätta sin egen hastighet.
Men när man börjar resonera om orsak och verkan vid olyckor, då ramlar machomasken och man börjar prata ur ett mänskligt perspektiv. Det gäller att få i gång snacket, säger Per Johansson i Mc-branschens riksförbund.
En viss risk för upptäckt påverkar.

Anders Wiman om poliser och fartövervakning.