Skolkommissionen lade i dag fram en rad förslag på hur den svenska skolan skulle kunna förändras. Vissa delar, ett aktivt skolval till förskolan och grundskolan, får beröm från flera håll.

Andra bitar, främst förslaget om att införa lottning som ett intagningsalternativ, kritiseras dock hårt.

Vi ska inte ha ett skollotteri, där våra elever är lotter i en tombola. Problemet är att man inte lägger fokus på att vi måste få skolor som är bra. Vi ska bara ha bra skolor i Sverige, säger Moderaternas skolpolitiska talesperson Camilla Waltersson Grönvall.

"En besvikelse"

Hon välkomnar samtidigt förslaget om aktivt skolval, men hade totalt sett hoppats på fler konkreta förslag.

Regeringen har lagt alla ägg i en korg och sagt att förslagen kommer i Skolkommissionen, vilket innebär att förväntningarna varit jättestora, säger Waltersson Grönvall.
Därför blir det en viss besvikelse att det inte blir mer konkret av detta. Det finns en rad spår som kan bli positiva men det kommer att ta tid.

Även Liberalernas partiledare Jan Björklund är kritisk.

Skolkommissionen är en stor besvikelse, säger han.
Elever ska fördelas efter tombola och det är lite duttande med statsbidrag, men det är ju inga rejäla reformer som föreslås, vilket skulle behövas.

Manar till samling

Lärarfacken, som båda varit representerade i Skolkommissionen, försvarar dock förslagen och manar till samling runt skolfrågorna.

Vi har konstaterat i Skolkommissionen att en försvårande omständighet är den högljudda politiska debatten och dragkampen, säger Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundets ordförande.
Vi behöver en samling kring det här. Jag förväntar mig att politiken nu också ser det här slutbetänkandet som en helhet och som en chans att enas kring en samling för svensk skola.

Hon får medhåll från Lärarnas Riksförbund.

Jag är rädd att man gör för mycket partipolitik av detta och lyfter ut enskilda frågor för att kunna profilera sig, säger ordföranden Åsa Fahlén.

Stefan Jakobsson, skolpolitisk talesman för Sverigedemokraterna, anser att Skolkommissionen landat i två väldigt viktiga förslag: att förbättra lärarutbildningen och att införa en karriärmöjlighet för lärare.

Man vågar sätta fingret på orsaken till att lärare lämnar yrket. Vi får bara tillbaka dem om vi förbättrar arbetsmiljön – det är nummer ett – och att vi ger dem en karriär, säger han.