"Här borta! Här borta!" ropar eleverna i klassrummet och viftar ivrigt med uppsträckta händer. Katarina Sundkvist Zohari går runt och delar ut träklossar till alla i årskurs ett på Brännkärrsskolan i Knivsta. Hon är konstnär och arbetar som konstpedagog på Bror Hjorths Hus.

Barnen ska förvandla träklossarna till hus som ska vara med på en konstutställning senare i höst. Det är barnbokskonstnären Sara Lundberg som har önskat dem. Husen passar nämligen perfekt till hennes bilder på flickan Vita, som målar vita streck på vägar kantade av hus i olika färger.

Medan eleverna är ute på fruktstund kluttar Katarina Sundkvist Zohari ut akrylfärg på papptallrikar. Rött, gult, blått, svart och vitt. Barnen lär sig färglära, det vill säga hur man blandar färger, och bildanalys.

Artikelbild

| Husen som barnen målar är inspirerade av böckerna om flickan Vita.

– Vi pratar om bilder. Man kan lära sig formulera vad man ser i bilden, till exempel att det blåser och hur man kan se det. Och hur man ritar någon som är ledsen.

När eleverna kommer in från rasten och får syn på färgtallrikarna blir de ivriga att börja måla, men först måste de få på sig prassliga vita plastförkläden som är för stora i halsen. Akrylfärg går inte bort om den torkar på kläderna. Katarina Sundkvist Zohari varnar även för att blanda i för mycket svart i färgerna.

– Det är som chili i maten. Tar man för mycket blir det inte gott.

Louise Almtorp Oberrauch väljer att ha sin träbit liggande, så att det blir en villa.

Artikelbild

| Barnen uppmanades att blanda färger på ett papper innan de började måla.

– Det är mysigt. Jag ska måla gardiner i fönstren, säger hon.

En flicka målar baksidan på sitt höghus helt grön. Katarina Sundkvist Zohari föreslår att hon ska måla fönster där också, men nej, huset är färdigt. En pojke målar människor i fönstren på ett grått höghus. En annan pojke håller fortfarande på att blanda olika färger på ett papper. "Jag tar alla färger", säger han innan han till slut sätter igång och målar en röd dörr.

Artikelbild

| I ettan är barnen så intresserade och tar emot allt, säger Katarina Sundkvist Zohari, konstpedagog på Bror Hjorths Hus.

Alla husen blir olika. Längre fram ska klassen besöka Bror Hjorths Hus och titta på resultatet.

Sju klasser i Knivsta ingår i projektet. Katarina Sundkvist Zohari har redan gjort samma sak i Tierp.

Artikelbild

| Viktor Bergström tecknar av sitt trähus på papper medan det torkar.

– I Tierp gick det jättebra. Barnen kommer verkligen igång och målar. Det blir fantastiska hus, säger hon.

Hon gillar att jobba med de yngre barnen. När de blir lite äldre vill de göra rätt och blir försiktiga.